محمد کمیزی، ۱۴۰۳
نقش سواد رسانهای دیجیتال بر توسعه حرفهای و انگیزه شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهر سبزوار با نقش میانجی خودکارآمدی شغلی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سواد رسانهای دیجیتال بر توسعه حرفهای و انگیزه شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهر سبزوار با نقش میانجی خودکارآمدی شغلی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر شیوه پژوهش، همبستگی در قالب الگوسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سبزوار به تعداد 1100 نفر تشکیل دادند. از میان جامعه آماری، با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه توسعه حرفهای ایوبی آواز، پورشافعی و عسگری(1393) انگیزش شغلی لوداهل و کیچنر(1997)، سواد دیجیتال توحیدی اصل(1391) و خودکارآمدی شرر و مادوکس(1982) جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آمار استنباطی (معادلات ساختاری و تحلیل مسیر) با کمک نرم افزار spss نسخه 24و نرم افزار Amosنسخه 24 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سواد رسانهای دیجیتال، توسعه حرفهای، انگیزه شغلی و خودکارآمدی شغلی رابطه معناداری وجود دارد(05/0 (p<. همچنین نقش میانجی متغیر خودکارآمدی شغلی در بین سواد رسانهای دیجیتال، حرفهای و انگیزه شغلی تایید گردید
کلیدواژهها:
سواد رسانهای دیجیتال، توسعه حرفهای، انگیزه شغلی، خودکارآمدی شغلی
Thesis:
Title: The role of digital media literacy on the professional development and career motivation of primary school teachers in Sabzevar with the mediating role of career self-efficacy.
The purpose of this research was to investigate the role of digital media literacy on the professional development and career motivation of primary school teachers in Sabzevar city with the mediating role of career self-efficacy. In terms of the purpose of the present research, it is an applied research type, and in terms of the research method, it is correlation in the form of modeling structural equations. The statistical population was made up of all primary school teachers of Sabzevar city, numbering 1100 people. From among the statistical population, 285 people were selected as a sample by random stratified sampling method using Karjesi and Morgan table. The required information was collected through Ayubi Awaz, Pourshafi and Asgari's professional development questionnaire (2013), Ludahl and Kitchener's (1997) career motivation, Tawheed Asl's digital literacy (2013) and Sherer and Maddox's self-efficacy (1982). To analyze the data, Pearson's correlation test and inferential statistics (structural equations and path analysis) were used with the help of spss software version 24 and Amos software version 24. The research findings showed that there is a significant relationship between digital media literacy, professional development, job motivation and job self-efficacy (p<0.05). Also, the mediating role of job self-efficacy variable between digital media literacy, professional and job motivation was confirmed.
Keywords:
digital media literacy, professional development, job motivation, job self-efficacy