دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

سیدحسین سیدی پور، ۱۴۰۳

دوگانگی زبان فارسی و انگلیسی: بررسی دیدگاه های کسب شده از طریق واحد درسی تعلیم و تربیت اسلامی در آموزش زبان در دوره های کارشناسی ارشد در میان استادان زبان انگلیسی ایرانی

هدف از این پژوهش، بررسی دوگانگی زبان های انگلیسی و فارسی با هدف: بررسی دیدگاه های به دست آمده پس از دوره "تعلیم و تربیت اسلامی در آموزش زبان انگلیسی" دوره کارشناسی ارشد در میان اساتید ایرانی زبان انگلیسی است. در راستای انجام این تحقیق 19 استاد زن و مرد در دانشگاه‌های سبزوار، اعم از دولتی و غیر دولتی، از طریق روش نمونه گیری انتخابی معیار محور)روش نمونه گیری هدفمند(انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های اولیه از دو روش اصلی استفاده شد: الف) بررسی سوابق ساختاریافته و تهیه پرسشنامه محقق از ادبیات موجود. پرسشنامه توسط محقق ایجاد شد و پس بررسی مکرر اعتبار، بررسی پایایی با نظر کارشناس و بررسی اعضا و در نهایت آزمون میدانی، لینک آنلاین آن از طریق گروه‌های تلگرام و واتس‌اپ مربوط به اساتید نمونه آنلاین در بهار 1402 فرستاده شد و ب) روایت‌ها. برای کشف دیدگاه محققان بود. فرآیند تحلیل محتوای کیفی توسط MAXQDA برای تجزیه و تحلیل داده ها در هشت مرحله انجام شد. در فرآیند کدگذاری باز برای شناسایی مضامین اولیه، مضامین بسیاری به دست آمد و در فرآیند تحلیل داده ها به صورت رفت و برگشتی، این مجموعه از مضامین حاصل از داده های کیفی به دسته های کمتری تقلیل یافت. در ادامه، هر یک از مقوله های به دست آمده از مرحله کیفی تعریف شده است. کدهای اولیه از متن مصاحبه ها استخراج شد و از مجموع 80 کد اولیه استخراج شده، پس از ادغام کدهای مشابه، به 67 موضوع اصلی کاهش یافت. نتایج این تحقیق نشان داد که دوره و آموزش های آن را می توان موفق دانست اما نیازمند تغییراتی است.

کلیدواژه‌ها: دوگانگی زبان های انگلیسی و فارسی، دیدگاه، دوره تعلیم و تربیت اسلامی در دوره های کارشناسی ارشد، اساتی

Thesis:

English-Persian dualism: Exploring Gained Insights after the Islamic Education Course in MA Programs among Iranian English Language Professors

The purpose of this study is to investigate English-Persian dualism by exploring the insights gained after the Islamic Education Course in MA programs among Iranian English language professors. A criterion-based sampling method (a purposive sampling method) was used to select 19 male and female professors from both public and private universities in Sabzevar, who had completed the Islamic Education Course in MA programs focused on teaching English. Two main methods were employed to collect primary data: a) A structured review of existing literature and the preparation of a questionnaire by the researcher. This questionnaire underwent multiple validity audits and reliability checks, incorporating expert opinions and member reviews, and was ultimately field-tested. The online link to the questionnaire was distributed through Telegram and WhatsApp groups related to the participating professors in the spring of 2023.b) Narrative methods were utilized to uncover the insights of the researchers. Qualitative content analysis was conducted using MAXQDA, following an eight-step process. During the open coding phase, numerous primary themes were identified. Through an iterative process of data analysis, these themes were refined into fewer categories. Each category derived from the qualitative analysis is defined subsequently. Primary codes were extracted from the interview texts, resulting in a total of 80 initial codes. After merging similar codes, the number was reduced to 67 core themes. The results of this research indicate that while the course and its teachings can be considered successful, some changes are necessary.

Keywords: English-Persian dualism, Insights, Islamic Education Course in MA programs, Iranian English Language