دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

زهرا مردپور، ۱۴۰۳

طراحی مدل مطلوب مدارس کارآفرین در مناطق محروم با تأکید بر اشتغال دختران

پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مطلوب مدارس کارآفرین در مناطق محروم با تأکید بر اشتغال دختران انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی بوده که تحلیل محتوای کیفی با رویکرد گرندد تئوری لحاظ گردیده است. مشارکت‌کنندگان بخش کیفی 16 نفر از مدیران مدارس، معاون ومعلمان و اساتید دانشگاهی و خبرگان در حوزه علوم تربیتی وکارآفرینی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خراسان رضوی می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و فن گلوله برفی انتخاب‌شده‌اند روش تجزیه‌وتحلیل داده‏های مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی یافته‌های پژوهش در بخش کیفی شامل 286کدباز،42 کد ثانویه و 18 مقوله اصلی به دست آمد. نتایح نشان داد که متغیرهای علی عبارتند از: عملیاتی کردن سند تحول ومحرومیت زدایی، متغیر های مداخله گر عبارتند: ازایجاد اشتیاق، خدمات جانبی آموزش، توسعه همکاری با سایر نهادها واستفاده از تجربیات، عوامل زمینه ای عبارتند از:سرمایه گذاری،شناسایی وضعیت موجود،توسعه امکانات وفناوری وتاسیس نمایشگاه ها، راهبردهای پژوهش عبارتند از: تغییر نگرش، حمایت وپشتیبانی، عملیاتی کردن آموزش، تغییرات ساختاری وتغییرات آموزشی ودر نهایت پیامد های آن عبارتند: از افزایش عدالت آموزشی وتوسعه مهارت های تفکری

کلیدواژه‌ها: مدارس کارآفرین، اشتغال دختران ، مناطق محروم

Thesis:

Designing the ideal model of entrepreneurial schools in deprived areas with emphasis on the employment of girls

The current research was conducted with the aim of designing the ideal model of entrepreneurial schools in deprived areas with emphasis on the employment of girls. The research method is qualitative, which includes qualitative content analysis with a grounded theory approach. The participants of the qualitative section are 16 school principals, assistant professors and university professors and experts in the field of educational sciences and entrepreneurship of Islamic Azad Universities of Razavi Khorasan province, who were selected using the theoretical sampling method and snowball technique. The interview data analysis method in the qualitative section. Open, central and selective coding of the research findings in the qualitative section included 286 open codes, 42 secondary codes and 18 main categories. The results showed that the causal variables are: operationalization of the document of transformation and deprivation, the intervening variables are: creating enthusiasm, secondary services of education, developing cooperation with other institutions and using experiences, background factors are: investment, identifying the existing situation , development of facilities and technology and establishment of exhibitions, research strategies include: change of attitude, support and support, implementation of education, structural changes and educational changes, and finally its consequences include: increasing educational justice and developing thinking skills

Keywords: entrepreneurial schools, employment of girls, deprived areas