دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مهدیه متولی، ۱۴۰۳

طراحی الگو منتورینگ آموزشی در موسسات قرآنی با رویکرد تحلیل مضمون

هدف از انجام این پژوهش،طراحی الگومنتورینگ آموزشی در موسسات قرآنی بارویکرد تحلیل مضمون می باشد.این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به شیوه تحلیل داده های کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری موردنظر در این تحقیق تمام اساتید فعال در زمینه مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و آموزشی و کارگزاران صاحب نظر در خصوص آموزش و توسعه موسسات قرآنی می باشند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل مصاحبه به وسیله پژوهشگر می باشد که به صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای این منظور، موضوع مورد مطالعه در مصاحبه های انفرادی از جهات مختلف مورد بررسی و کاوش قرارگرفت. به منظور ثبت داده های کیفی، یادداشت برداری از نکات کلیدی هر مصاحبه تهیه شده ودر صورت رضایت مصاحبه شونده، مصاحبه ضبط شد.برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات دراین پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 2020 صورت گرفت. 73 مفهوم اولیه در قالب 13 مضمون پایه دسته بندی شد.درمرحل? بعد، 13 مضمون پایه شناسایی شده در قالب 6 مضمون سازمان دهنده و 1 مضمون فراگیر دسته بندی شدند.مولفه های کلیدی به ترتیب تکرارواژگان کلیدی شامل ویژگی¬های منتور، برنامه ریزی سازمانی، بازطراحی سازمانی،رهبری سازمان،اجرای برنامه،سیاست گذاری بود.

کلیدواژه‌ها: منتورینگ آموزشی، موسسات قرآنی، تحلیل مضمون.

Thesis:

The design an educational mentoring model in Quranic institutions by thematic analysis

The aim of this research is to design an educational mentoring model in Quranic institutions using a thematic analysis approach. This study is applied in nature and employs qualitative data analysis through thematic analysis. The target population for this research includes all active professors in the fields of educational management, curriculum planning, and experts in the education and development of Quranic institutions. The data collection tool for this research consisted of researcher-conducted interviews, which were carried out in a semi-structured format. For this purpose, the subject of study was explored from various aspects during individual interviews. To record qualitative data, key points from each interview were noted, and with the interviewee's consent, the interviews were recorded. For data analysis in this research, thematic analysis was conducted using MAXQDA 2020 software. A total of 73 initial concepts were categorized into 13 basic themes. In the next stage, the identified 13 basic themes were classified into 6 organizing themes and 1 overarching theme. The key components, in order of frequency of key terms, included mentor characteristics, organizational planning, organizational redesign, organizational leadership, program implementation, and policy-making.

Keywords: Educational Mentoring, Quranic Institutions, Thematic Analysis