فاطمه خیابانی، ۱۴۰۳
اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر راهبردهای تنظیم هیجان، تحمل پریشانی، حل مسئله اجتماعی و کاهش رفتارهای پرخطر در نوجوانان پسر شهرستان کاشمر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر بهبود راهبردهای تنظیم هیجان، تحمل پریشانی، حل مسئله اجتماعی و کاهش رفتارهای پرخطر در پسران نوجوان شهر کاشمر انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی و دارای پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه (دوم) شهرستان کاشمر در سال تحصیلی 1402-1403 بود. ابتدا نمونه مورد مطالعه برای غربالگری رفتارهای پرخطر 100 دانش آموز مقطع متوسطه دوم به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. سپس بر اساس معیارهای ورود افراد به پژوهش، نمونه اولیه با گرایش بالا به رفتارهای پرخطر شناسایی شد. در نهایت نمونه نهایی 30 نفری از بین آنها به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرحواره درمانی هیجانی طی 12 جلسه هفتگی یک ساعته توسط متخصص بالینی در گروه آزمایش اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. سپس مقیاس ریسک پذیری نوجوانان ایرانی توسط زاده محمدی و همکاران. (1390)، راهبردهای تنظیم هیجانی توسط گراس و جان (2003)، حل مسئله اجتماعی توسط دزوریلا و همکاران. (2002)، و تحمل پریشانی توسط سیمونز و گاهر (2005) در هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک طرفه و آزمون کولموگروف اسمیرنوف در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی هیجانی راهبردهای تنظیم هیجان را بهبود می بخشد، تحمل پریشانی را افزایش می دهد، حل مسئله اجتماعی را بهبود می بخشد و رفتارهای پرخطر را کاهش می دهد. نتایج نشان می دهد که طرحواره درمانی هیجانی در راهبردهای تنظیم هیجان، تحمل پریشانی، حل مسئله اجتماعی و رفتارهای پرخطر در پسران نوجوان کاشمر مؤثر است.
کلیدواژهها:
طرحواره درمانی هیجیانی ، راهبردهیای تنظییم هیجیان ، تتمیل پریشیانی ، حیل مسیئ ه اجتماوی، رفتارپرخطر.
Thesis:
The effectiveness of emotional schema therapy on emotion regulation strategies٫ distress tolerance٫ social problem solving and reducing risky behaviors in male adolescents
The present study aimed to determine the effectiveness of emotional schema therapy on improving emotion regulation strategies, distress tolerance, social problem solving, and reducing high-risk behaviors in adolescent boys of Kashmar City. This research was semi-experimental and had a pre-test-post-test with a control group. The statistical population included all high school (second) male students of Kashmar City in the academic year of 1402-1403. First, the study sample was selected to screen the high-risk behaviors of 100 students of the second secondary level by multi-stage cluster sampling method. Then, based on the criteria for entering people into the research, the initial sample with a high tendency to risky behaviors was identified. Finally, the final sample of 30 people was randomly selected from among them and divided into two groups of 15 people, experimental and control. Emotional schema therapy was implemented during 12 weekly one-hour sessions by a clinical expert in the experimental group, while the control group did not receive any intervention. Then, Iranian adolescents' risk-taking scale by Zadeh Mohammadi et al. (1390), emotional regulation strategies by Gross & John (2003), social problem-solving by Dzorilla et al. (2002), and distress tolerance by Simmons and Gaher (2005) were implemented on both experimental and control groups. Also, for data analysis, one-way covariance analysis and Kolmogorov-Smirnov test were used in SPSS version 22 software. Research findings showed that emotional schema therapy improves emotion regulation strategies, increases distress tolerance, improves social problem-solving, and reduces risky behaviors. The results show that emotional schema therapy is effective in emotion regulation strategies, distress tolerance, social problem-solving, and high-risk behaviors in adolescent boys in Kashmar
Keywords:
emotional schema therapy, emotion regulation strategies, distress tolerance, social problem solving,