دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

حمیرا زراعتی، ۱۴۰۳

بررسی نقش نگرش شغلی در گرایش به یادگیری خودراهبر با نقش میانجی انگیزش شغلی در معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر اسفراین در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

این پژوهش با هدف بررسی نقش نگرش شغلی در گرایش به یادگیری خودراهبر با نقش میانجی انگیزش شغلی در معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر اسفراین در سال 1402-1403 انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر اسفراین در سال 1402-1403 هستند که شامل 1120 نفر می باشد. جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر بوده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (1383)، پرسشنامه سنجش خودراهبردی فیشر و همکاران (2???) و پرسشنامه سنجش نگرش شغلی کارکنان عظیمی و همکاران (1390) بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل همبستگی، به منظور سنجش ارتباط بین متغیرها استفاده شد. در این تحقیق جهت ازمون فرضیه ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد همچنین به منظور بررسی فرضیات از تحلیل از تحلیل عاملی و معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با نرم افزار SMART PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد انگیزش شغلی در نقش نگرش شغلی در گرایش به یادگیری خودراهبر در معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر اسفراین در سال 1402 -1403 نقش میانجی دارد. همچنین نگرش شغلی در گرایش به یادگیری خودراهبری در معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر اسفراین در سال 1402 -1403 نقش معناداری دارد. همچنین نگرش شغلی در انگیزش شغلی در معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر اسفراین در سال 1402 -1403 نقش معناداری دارد. همچنین انگیزش شغلی در گرایش به یادگیری خودراهبری در معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر اسفراین در سال 1402 -1403 نقش معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها: نگرش شغلی، گرایش به یادگیری خودراهبر، انگیزش شغلی

Thesis:

Investigating the effectiveness of the reverse teaching method in the electronic platform and its effect on the sense of belonging and academic progress of the third grade elementary students of Shirvan city

This research was conducted with the aim of investigating the role of job attitude in the tendency to self-directed learning with the mediating role of job motivation in teachers of elementary schools in Esfrain city in 1402-1403. The current research is correlational in terms of practical purpose and in terms of method. The statistical population in this research includes all the teachers of elementary schools in Esfrain city in 1402-1403, which includes 1120 people. A cluster sampling method was used for sampling and the sample size was 286 people based on the Karjesi and Morgan table. The research tools included Herzberg's occupational motivation questionnaire (2003), Fisher et al.'s self-management questionnaire (2001), and Azimi et al.'s occupational attitude questionnaire (2010). For data analysis, correlation analysis was used to measure the relationship between variables. In this research, SPSS statistical software was used to test the hypotheses, and factor analysis and structural equations and path analysis were used with SMART PLS software to check the hypotheses. The findings showed that career motivation plays a mediating role in the role of career attitude in the tendency to self-directed learning among elementary school teachers in Esfrain city in 1402-1403. Also, career attitude has a significant role in the tendency to self-directed learning among elementary school teachers in Esfrain city in 1402-1403. Also, job attitude plays a significant role in job motivation among elementary school teachers in Esfrain city in 1402-1403. Also, career motivation has a significant role in the tendency to self-directed learning among elementary school teachers in Esfrain city in 1402-1403

Keywords: career attitude, tendency to self-directed learning, career motivation.