دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

سیده نگار میردعوتی، ۱۴۰۳

بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس و کیفیت خواب نوجوانان در آستانه بلوغ شهر سبزوار

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس و کیفیت خواب نوجوانان در آستانه بلوغ شهر سبزوار صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل نابرابر می¬باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نوجوانانی است که در دوره اول متوسطه سبزوار سال ????-???? تحصیل می کردند. از بین این دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 40 دانش اموز را انتخاب نموده و این دانش آموزان را بصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره کنترل و آزمایش تقسیم بندی شدند. به یک گروه آموزش ذهن آگاهی داده شد و به گروه کنترل آموزشی داده نشد. سپس بین این دو گروه مقایسه صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها شامل جلسات مداخله ای ذهن آگاهی بر اساس پروتکل آموزشی ویلیامز، سگال و تیزدل (2002) که در قالب 8 جلسه 90 دقیقه ای به آزمودنی های ازائه شد و نیز پرسشنامه استرس لوی باند 1995 و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ برمن و کوپفر 1989 بود. داده های این پژوهش با استفاده از نرم افزار 24 spss تجزیه و تحلیل شد. از روش آمار توصیفی برای بررسی و مقایسه میانگین و انحراف استاندارد متغیرها در گروه کنترل و آزمایش و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق استفاده شد که شامل آزمون¬های کلموگروف-اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و مفروضات کواریانس و آزمون کواریانس بود. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر کاهش استرس و کیفیت خواب نوجوانان در آستانه بلوغ تاثیر معناداری داشته است که این میزان برای استرس کاهشی و برای کیفیت خواب افزایشی بود.

کلیدواژه‌ها: ذهن آگاهی، استرس، کیفیت خواب، نوجوانان در آستانه بلوغ.

Thesis:

Investigating the effectiveness of mindfulness-based training on stress reduction and sleep quality of adolescents on the threshold of puberty in Sabzevar

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of mindfulness-based training on stress reduction and sleep quality of adolescents on the threshold of puberty in Sabzevar city. The current research is a semi-experimental research with a pre-test-post-test design and unequal control group. The statistical population of the present study includes teenagers who studied in the first period of Sabzevar secondary school in 1402-1403. Among these students, 40 students were selected by cluster sampling and these students were randomly divided into two groups of 20 people, control and experiment. One group was given mindfulness training and the control group was not given training. Then a comparison was made between these two groups. The data collection tools include mindfulness intervention sessions based on the educational protocol of Williams, Segal and Teasdell (2002) which were given to the subjects in the form of 8 90-minute sessions, as well as the Levi-Band 1995 stress questionnaire and the Pittsburgh Berman and Kupfer 1989 sleep quality questionnaire. Was. In this research, data was analyzed using SPSS 24 software. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and standard deviation of the variables in the control and experimental groups, and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which included k-s tests to check the normality of the research variables, covariance assumptions, and covariance tests. The results showed that the mindfulness test generally had asignificant effect on the reduction of stress and sleep quality of adolescents on the threshold of puberty in Sabzevar city, which was a decrease in stress and an increase in sleep quality

Keywords: : mindfulness-based training, stress reduction, sleep quality, adolescents on the threshold of puber