دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

احمدعلی اکبری زاده، ۱۴۰۳

تاثیر طرح سفیران بهسازی آموزش بر روی پیشرفت تحصیلی و خودباوری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر طرح سفیران بهسازی آموزش بر روی پیشرفت تحصیلی و خودباوری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار انجام شده است. برای رسیدن به این هدف جامعة آماری، شامل ‌دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی 1402 - 1401 بودند که تعداد نمونه آماری 60 نفر از این دانش آموزان در نظر گرفته شده و شیوه نمونه گیری روش نمونه‌گیری در دسترس بوده است. در این پژوهش 30 نفر از دانش آموزان که با طرح بهسازی آموزش دیدند را در یک گروه و 30 نفر از دانش آموزان که به شیوه معمولی آموزش دیده اند را در گروه دیگر قرار دادیم. سپس بین این دو گروه پرسشنامه خودباوری تدوین شده آزادیدر سال 1389 براساس مدل اسمیت و پنتریج و دی گروت توزیع شده و پیشرفت تحصیلی از معدل دو ترم برآورد گردید. نتایج حاکی از آن است که طرح سفیران بهسازی آموزش بر روی پیشرفت تحصیلی و خودباوری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان سبزوار تاثیر معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها: طرح سفیران بهسازی آموزش، پیشرفت تحصیلی، خودباوری، دانش آموزان، شهرستان سبزوار

Thesis:

Influence of the plan of education improvement ambassadors on the academic progress and self-confidence of boys elementary school students in Sabzevar city

This study aims to investigate the effect of the Education Improvement Ambassadors project on the academic progress and self-confidence of elementary school boys in Sabzevar city. The population consisted of elementary school boys in city of Sabzevar during the academic year of 1401-1402. A sample of 60 students was selected using available sampling. The participants were divided into two groups: one group of 30 students received training with the Education Improvement Ambassadors plan, while the control group of 30 students received training in the normal manner. To assess self-confidence, the self-confidence questionnaire compiled by Azadi in 2009, based on Smith et al.`s model, was distributed among the two groups. And academic progress was measured using the grade point average (GPA) obtained over two semesters. The results revealed that the Education Improvement Ambassadors project had a significant impact on the academic progress and self-confidence of elementary school boys in Sabzevar city.

Keywords: Education Improvement Ambassadors project, academic progress, self-confidence, students, Sabzevar