هاتف قربانی، ۱۴۰۳
آسیب شناسی رسانه های تصویری در بروز خشونت در جامعه با تاکید بر جنبه های جرم شناسی
یکی از موارد زمینهساز جرم که رسانه به ویژه رسانههای تصویری در ایجاد آن تأثیر دارد، ایجاد خشونت است. عنصر خشونت، آسیب رساندن به غیر است که در موارد بسیاری جرمانگاری شده است. رسانههای تصویری با عادت دادن مخاطب به حوادث، حساسیتزدایی، بیقیدی و ... زمینه یادگیری خشونت از رسانه را فراهم میآورند و پس از آن، این خشونت، عیناً در جامعه مورد تقلید واقع شده و اجرا میگردد. خشونت رسانه اى واژه اى است که در چند دهه اخیر وارد ادبیات رسانه ها شده است، اما در چند سال اخیر استفاده از آن رواج بسیارى یافته است. بى شک فناورى هاى ارتباطى و سرگرمى هاى رسانه اى نوین در گسترش این مفهوم تاثیرات بسیارى داشته اند. بازى هاى رایانه اى یک نمونه از سرگرمى هاى رایانه اى نوین هستند. این بازى ها که امروزه به طرز وسیعى مورد استفاده کودکان و نوجوانان قرار گرفته و ساعات بسیارى از اوقات فراغت آنان را به خود اختصاص مى دهد، مملو از انواع خشونت ها است. این پژوهش با هدف بررسی آسیب شناسی رسانه های تصویری در بروز خشونت در جامعه با تاکید بر جنبه های جرم شناسی صورت گرفته است. نتایج نشان داد، با استفاده از نظریات جرم شناسی این نتیجه حاصل شد که رسانه ها می توانند آگاهی مخاطب را افزایش دهند اما در صورت گرایش مداوم به کدگذاری خشن تاثیرات عمیقی را بر مخاطب می گذارند که عمدتاً هم منفی هستند. نیز پنج دسته محتوایی شناخته و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتاً به این نتیجه دست یافتیم که اگرچه تاثیرات مثبت و منفی رسانه توأمان اند لیکن در صورت استمرار، تنوع و افزایش شدت محتوای پرخاشگرانه نه تنها تاثیر مثبت خنثی می شود بلکه آثار منفی نیز پدید می آید. با وجود این تأثیرات، لازم است دولت، برنامهسازان، مدارس و اولیا، به نحو مشارکتی و با برنامهای مدون، سعی در کنترل رسانهها، نظارت بر برنامههای آن، توجه بیشتر به محتوای برنامهها و ارائه برنامههای متناسب با سن مخاطبان نمایند.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: آسیب شناسی، رسانه های تصویری، خشونت، جنبه های جرم شناسی.
Thesis:
Pathology of visual media in the occurrence of violence in society with emphasis on criminological aspects
One of the causes of crime that the media, especially visual media, has an effect on is the creation of violence. The element of violence is harming another, which is criminalized in many cases. By making the audience accustomed to incidents, desensitization, unrestrictedness, etc., visual media provide the basis for learning violence from the media, and after that, this violence is imitated and implemented in the society. Media violence is a term that has entered the media literature in the last few decades, but its use has become very popular in the last few years. Undoubtedly, communication technologies and new media entertainment have had many effects in the expansion of this concept. Computer games are an example of modern computer entertainment. These games, which are widely used by children and teenagers today and occupy many hours of their free time, are full of all kinds of violence. This research aims to investigate the pathology of visual media in the occurrence of violence in society, emphasizing the aspects of criminology. The results showed, by using criminological theories, it was concluded that the media can increase the awareness of the audience, but in the case of continuous tendency to harsh coding, they leave deep effects on the audience, which are mostly negative. Also, five content categories were identified and analyzed. Finally, we came to the conclusion that although the positive and negative effects of the media are combined, if the aggressive content continues, varies and increases in intensity, not only the positive effect will be neutralized, but also the negative effects will appear. Despite these effects, it is necessary for the government, program makers, schools and parents to try to control the media, monitor its programs, pay more attention to the content of the programs and provide programs that are appropriate to the age of the audience, in a cooperative manner and with a written program.
Keywords:
Keywords: Pathology, visual media, violence, aspects of criminology.