محمد همتیان، ۱۴۰۳
طراحی الگویی برای توسعه متاورس در آموزش عالی
امروزه رشد فناوری متاورس در جهان بیشازپیش به ارتباط بین گسترش این فناوری با مراکز علمی و مراکز دانشگاهی
دارد و میتوان متاورس را بهعنوان ابزاری در جهت افزایش بهرهوری و کیفیتبخشی آموزشی در آموزش عالی دانست این
امر با افزایش چشمگیر مطالعاتی که موضوع را از دیدگاههای مختلف موردبررسی قرار میدهند مشهود است بههرحال این
رکن بهکارگیری از فناوری متاورس همچنان بهصورت پراکنده و فاقد یک دیدگاه جامع و کارآمد میباشد. ازاینرو ما در
این مطالعهیک الگوی مناسب و کارآمد برای توسعه متاورس در آموزش عالی ارائه کردیم . این پژوهش ازنظر نتیجه یک
پژوهش بنیادی است. جامعهی آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان داخل و خارج دانشگاهها و اساتید مطلع از
موضوع پژوهش است که به روش نمونهگیری هدفمند و به شیوهی گلوله برفی تا دستیابی به حد اشباع نظری با 32 نفر از
آنها مصاحبه شد در پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی مفهومی مراحلی. به هم طی شد..که در این مراحل با استفاده
از رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد و از طریق مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته الگوی پارادایمی پژوهش طراحی و تبیین
شد. برای به دست آوردن اعتبار روایی دادههای کیفی پژوهش از دو روش بازبینی مشارکت شدگان و مرور نخبگان استفاده
شد. نتایج حاصل از بررسی کیفی پژوهش نشان داد مقولهی محوری مطالعهی حاضر الگوسازی فناوری متاورس در
دانشگاههای توسعه محور است که با توجه به شرایط علی،زمینهای و شرایط مداخلهگر،راهبردهایی تدوین و الگوی نهایی
بر اساس آن ارائهشده است. بهعالوه،یافتههای پژوهش نشان داد که عدم اعتماد مدیران و نمایندگان دانشگاهها به و متاورس
بهعنوان یک فناوری نوظهور، نبود امکانات وزیرساختهای الزم،ایجاد هزینههای باال برای دانشگاهها جهت تأمین لوازم و
تجهیزات، عدم یکنگرش مثبت نسبت به این تکنولوژی به ترتیب از مهمترین موانع در توسعهی همکاریها محسوب
میشود . در پژوهش حاضر پیشنهادهایی کاربردی و پژوهشی نیز ارائه گردید
کلیدواژهها:
کلیدواژه: آموزش عالی - متاورس - نظریهپردازی داده بنیاد
Thesis:
Designing a model for the development of metaverse in higher education
Today, the presence of technology surrounds all aspects of human life. The emergence
of the most advanced technologies that bring the virtual world closer to the physical world
of people has attracted many users, but the presence of people in these environments
without their knowledge will definitely lead to the failure and destruction of that
technology and cause harm to users, so it is necessary for scientific institutions The elites
of the technology field should help modeling and conscious presence of people in virtual
environments by presenting different perspectives. One of these newly emerging
technologies that has been widely welcomed is Metavers. The influence of Manavers in
education in recent years has caused the attention of educational and academic institutions
to be drawn to this technology. Therefore, in this study, we will try to find a suitable
model. and provide a useful tool for the development of metaverse in higher education,
because metaverse in education proposes the idea of a new and meaningful virtual world
that is almost like the real world, so that everyone is allowed to get all kinds of education
from global sources without Movement and presence are physical. The present study is a
type of qualitative research that was conducted using the theoretical approach of the
foundation. The statistical population of the research included university professors and
experts in the field of new technologies in universities, and a total of 12 people were
selected as participants using targeted sampling. In the research, the available data were
and
selective coding method. The interventionist develops strategies that
The formation of the final model was presented.collected by means of semi- structured interviews and analyzed with open- centered a
Keywords:
collected by means of semi- structured interviews and analyzed with open- centered