دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

محمد ابراهیم پورمقدم، ۱۴۰۳

توسعه قابلیت فراخوان محصول از طریق مدیریت کیفیت زنجیره تامین

فراخوان محصول شامل تعمیر یا حذف محصولی از بازار می‌باشد که برای مصرف‌کنندگان خطرناک است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که فراخوان محصول در حال افزایش است. شواهد تجربی نشان می‌دهد که فراخوان محصول با واکنش منفی بازار سهام همراه بوده است. محققان استدلال می‌کنند که مدیریت کیفیت می‌تواند عملکرد کیفیت را بهبود بخشد و نقص محصول را کاهش دهد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین بر توسعه قابلیت فراخوان محصول می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شـامل کارشناسان، سرپرستان و مدیران شرکت ملی پخش و پالایش فراوده‌های نفتی شعبه سبزوار به تعداد 120 نفر می‌باشد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری پژوهش حاضر از تمام افراد جامعه آماری به عنوان نمونه آماری تحقیق استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات به شکل پرسشنامه بوده است. پرسشنامه تدوین شده در این پژوهش از دو بخش سوالات جمعیت شناختی و سوالات تخصصی تشکیل شده است. سپس فرضیه‌‌های تحقیق مورد تبیین قرار گرفته و با کاربرد آزمون‌‌های ضریب همبستگی و رگرسیون و معادلات ساختاری درمتغیرها (مستقل) بر روی نمونه مورد مطالعه؛ آزمون و سنجش انجام شده است. نتـایج حاصـل بـا کمـک نرم‌‌افزارهای آمـاری SMART PLS4 وSPSS 26 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد:کار تیمی مدیریت کیفیت با صلاحیت تامین کننده و مشارکت تامین کننده رابطه مثبت و معناداری دارد (p<0.05). مشارکت تامین‌کننده با صلاحیت تامین‌کننده و قابلیت فراخوان محصول رابطه مثبت و معناداری دارد (p<0.05). از طرفی مشخص شد رابطه میان کارتیمی مدیریت کیفیت با قابلیت فراخوانی محصول و همچنین رابطه میان صلاحیت تامین کننده و قابلیت فراخوانی محصول، معنادار نمی‌باشد (p>0.05). در بررسی نقش میانجی صلاحیت تامین کننده بین کار تیمی مدیریت کیفیت و قابلیت فراخوان محصول، نتایج حاکی از معنادار نبودن این رابطه داشتند و همچنین طبق نتایج بدست آمده، صلاحیت تامین کننده نتوانسته است تاثیر مشارکت تامین کننده بر قابلیت فراخوان محصول را میانجی‌گری کند.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: کار تیمی مدیریت کیفیت، صلاحیت تامین کننده، مشارکت تامین کننده، قابلیت فراخوانی محصول

Thesis:

Developing product recall capabilities through supply chain quality management

vA product recall involves repairing or removing a product from the market that is dangerous to consumers. Reports indicate that product recalls are on the rise. Empirical evidence shows that product recalls have been associated with negative stock market reactions. Researchers argue that quality management can improve quality performance and reduce product defects. The main goal of this research is to investigate the impact of supply chain quality management on the development of product recall capability. The statistical population of this research includes 120 experts, supervisors and managers of the National Oil Products Distribution and Refining Company, Sabzevar branch. Due to the limited statistical population of this study, all the people of the statistical population were used as the statistical sample of the research. The data collection tool was in the form of a questionnaire. The questionnaire compiled in this research consists of two parts: demographic questions and specialized questions. Then the research hypotheses are explained and with the application of correlation and regression coefficient tests and structural equations in (independent) variables on the studied sample; The test and measurement has been done. The obtained results were analyzed with the help of SMART PLS4 and SPSS 26 statistical software. The results of data analysis showed that quality management teamwork has a positive and significant relationship with supplier competence and supplier participation (p<0.05). Supplier participation has a positive and significant relationship with supplier qualification and product recall capability (p<0.05). On the other hand, it was found that the relationship between quality management quality and product recall ability, as well as the relationship between supplier qualification and product recall ability, is not significant (p>0.05). In examining the mediating role of supplier competence between quality management teamwork and product recall ability, the results indicated that this relationship was not significant, and also according to the results, supplier competence could not mediate the effect of supplier participation on product recall ability.

Keywords: Key words: quality management teamwork-supplier qualification - supplier participation -product rec