حامد برومندگلشن، ۱۴۰۲
فراتحلیل پژوهش های انجام شده در حوزه اثربخشی آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش های انجام شده در حوزه اثربخشی آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری است. جامعه آماری پژوهش کلیه مطالعات انجام شده است که به صورت مقاله در دو پایگاه اطلاعاتیSID.IR و ENSANI.IR و همچنین به صورت پایان نامه در پایگاه اینترنتی IRANDOC.IR بین سال های 1392 تا 1402 در زمینه آموزش ترکیبی انجام شده بود. از این جامعه 35 پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری از پایگاه irandoc.ir و 114 مقاله از پایگاه های اینترنتی sid.ir و ensani.ir به دست آمد که از این تعداد 74 مطالعه معیارهای اولیه لازم برای ورود به فراتحلیل را داشتند. در بررسی¬های بعدی بر اساس ویژگی¬های پیش تر تعریف شده 65 پژوهش برای فیش برداری انتخاب شد و در نهایت پس از بازنگری 35 پژوهش براساس ملا ک¬های ورود؛ به فراتحلیل وارد شد و برای هر یک از این 23 مطالعه یک سند اطلاعاتی استخراج گردید. برای تحلیل یافته های توصیفی از نرم افزار SPSS و برای تحلیل یافته های استنباطی از نرم افزار CMA2 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اندازه اثر برای کل داده ها در مدل ثابت برابر با 0.14 و در مدل تصادفی برابر با 0.49 است که در هر دو مدل معنادار می¬باشد. همچنین برای هر یک از متغییرهای تاثیرگذار در فراتحلیل مانند روش پژوهش، روش نمونه گیری و روش آماری نیز اندازه اثر محاسبه گردید.
کلیدواژهها:
آموزش ترکیبی، اثربخشی، یادگیری، فراتحلیل، سوگیری انتشار، همگنی
Thesis:
Meta-analysis of researches conducted in the field of effectiveness of blended learning on learning rate
The aim of the present research is meta-analysis of the researches conducted in the field of effectiveness of blended learning on the learning rate. The statistical population of the research is all the studies that were conducted in the form of articles in the two databases SID.IR and ENSANI.IR and also in the form of dissertations in the IRANDOC.IR website between 2013 and 2014 in the field of combined education. From this community, 35 master theses and doctoral theses were obtained from the irandoc.ir database and 114 articles from the sid.ir and ensani.ir websites, of which 74 studies had the basic criteria necessary to enter the meta-analysis. In the subsequent reviews, based on the previously defined characteristics, 65 studies were selected for sampling, and finally, after reviewing 35 studies based on the inclusion criteria; It was entered into meta-analysis and an information document was extracted for each of these 23 studies. SPSS software was used to analyze descriptive findings and CMA2 software was used to analyze inferential findings. The results of the research showed that the effect size for all data in the fixed model is equal to 0.14 and in the random model is equal to 0.49, which is significant in both models. Also, the effect size was calculated for each of the influential variables in meta-analysis such as research method, sampling method and statistical method.
Keywords:
Blended learning, effectiveness, learning, meta-analysis, diffusion bias, homogeneity