دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

سیما زردکوهی، ۱۴۰۲

تدوین شاخص‌هایی برای درس‌پژوهی بر اساس روش‌های نوین یاددهی – یادگیری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان جوین

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر کلّیه‌ی معلمان آموزش و پرورش شهرستان جوین در سال تحصیلی 1402- 1401 هستند که در مجموع 338 نفر می‌باشند. که از این تعداد 180 نفر زن و 158 نفر مرد هستند که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه‌ی استاندارد استفاده شده است که برگرفته از کتاب الگوهای تدریس جویس و همکاران می‌باشد و شامل 36 ماده است و دارای چهار خرده مقیاس: 1. خانواده¬ی الگوی اطلاعات پردازی، 2. خانواده¬ی الگوی اجتماعی، 3. خانواده¬ی الگوی انفرادی و 4. خانواده¬ی الگوی سیستم-های رفتاری می‌باشد. در این پژوهش جهت توصیف متغیرها برای توصیف دادهها و مشاهدات از روشهای آمار توصیفی از قبیل: جداول توزیع فراوانی، نمودارهای توصیفی و شاخصهای مرکزی (نظیر: میانگین، مد، نما) و شاخصهای پراکندگی (نظیر: انحراف معیار و واریانس) استفاده گردید و از روشهای آماری شامل آزمون آلفای کرونباخ جهت پایایی پرسشنامه استفاده شد که برای انجام آن از2021 SPSS استفاده شد. برای تحلیل دادهها در فرآیند مدل بهکمک روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار2021 PLS به اعتبار سنجی ابزار می‌پردازیم. نتایج پژوهش نشان می‌دهد بر اساس روش‌های نوین یاددهی- یادگیری، شاخص‌های اطلاعات پردازی، الگوی اجتماعی، الگوی انفرادی و الگوی سیستم¬های رفتاری برای درس‌پژوهی مناسب هستند.

کلیدواژه‌ها: تعیین شاخص‌، درس‌پژوهی، روش‌های نوین یاددهی- یادگیری

Thesis:

Development of indicators for study based on new teaching methods - learning of elementary school teachers in Jovein city

The current research is a descriptive and correlational research in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population of the current research is all the teachers of education in Joyn city in the academic year 1402-1401, which is a total of 338 people. Of these, 180 are women and 158 are men who were selected by simple random sampling. To measure the research variables, a standard questionnaire was used, which was taken from the book Teaching Patterns by Joyce et al., and it contains 36 items and has four subscales: 1. Family of information processing pattern, 2. Family of social pattern, 3. The family of the individual model and 4. the family of the model of behavioral systems. In this research, in order to describe the variables to describe the data and observations, descriptive statistics methods such as: frequency distribution tables, descriptive charts and central indices (such as mean, mode, mean) and dispersion indices (such as standard deviation and variance) were used. Statistical methods including Cronbach's alpha test were used for the reliability of the questionnaire, which was done using SPSS 2021. To analyze the data in the model process, we validate the tool using the structural equation method using PLS 2021 software. The research results show that based on modern teaching-learning methods, information processing indicators, social model, individual model and behavioral systems model are suitable for study.

Keywords: indicator determination, study, new teaching-learning methods