دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

زهراسادات حسینی نسب، ۱۴۰۲

تعیین شاخص‌هایی برای اقدام‌پژوهی بر اساس روش‌های نوین یاددهی- یادگیری معلمان ابتدایی شهرستان جغتای

چکیده: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر کلّیه‌ی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان جغتای سال تحصیلی 1402- 1401 می‌باشند که در مجموع 370 نفر می‌باشند. که از این تعداد تعداد 183 نفر زن و 187 نفر مرد به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه‌ی استاندارد برگرفته از کتاب الگوهای تدریس جویس و همکاران استفاده شده است کهه شامل 36 ماده است و دارای چهار خرده مقیاس: 1. خانواده¬ی الگوی اطلاعات پردازی، 2. خانواده¬ی الگوی اجتماعی، 3. خانواده¬ی الگوی انفرادی و 4. خانواده¬ی الگوی سیستم¬های رفتاری می‌باشد. در این پژوهش جهت توصیف متغیرها از شاخص های آمارتوصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آمار اسنتباطی ( آزمون کلموگروف ـ اسمیرنف جهت تعیین نرمال بودن توزیع داده ها برای استفاده از آزموان های پارامتری، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. برای تحلیل داده ها در فرآیند مدل به کمک روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار2021 PLS به اعتبار سنجی ابزار سنجش پراختیم. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که شاخص‌های مطلوب برای اقدام‌پژوهی بر اساس روش‌های نوین یاددهی- یادگیری اطلاعات پردازی، الگوی اجتماعی، الگوی انفرادی و الگوی سیستم‌های رفتاری هستند.

کلیدواژه‌ها: تعیین شاخص‌، اقدام‌پژوهی، روش‌های نوین یاددهی- یادگیری

Thesis:

Determining indicators for action research based on new teaching-learning methods of primary teachers in Joghtai city

The current research is a descriptive and correlational research in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population of the current research is the total number of primary school teachers of Joghtai city in the academic year 1402-1401, which is a total of 370 people. Of these, 183 women and 187 men were selected by simple random sampling. To measure the research variables, a standard questionnaire taken from Joyce et al.'s Teaching Patterns book was used, which contains 36 items and has four subscales: 1. Information Processing Pattern Family, 2. Social Pattern Family, 3. Family the individual model and 4. the family model of behavioral systems. In this research, descriptive statistics indicators such as frequency, percentage, mean, and standard deviation are used to describe the variables and inferential statistics to analyze the data (Kolmogrov-Smirnov test to determine the normality of the data distribution to use parametric tests, Pearson correlation test and multiple regression) was used. To analyze the data in the process of the model with the help of the method of structural equations using PLS 2021 software, we went to the validation of the measurement tool. The results of the research show that the optimal indicators for action research are based on modern teaching-learning methods of information processing, social model, individual model and behavioral systems model.

Keywords: index determination, action research, new teaching-learning methods