دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

اشرف چشمی، ۱۴۰۲

تعیین تاثیرآموزش راهبردهای خود تنظیمی یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانش آموزان پایه ی هفتم مقطع متوسطه ی اول شهر داورزن

پژوهش حاضر با هدف تأثیرآموزش راهبردهای خود تنظیمی یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم مقطع متوسطه اول شهر داورزن سال 1402-1401 انجام شد. مطالعه حاضر از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی با گروه کنترل و طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه هفتم مقطع متوسطه اول شهر داورزن به تعداد 155 نفر بود که از این تعداد 50 نفر به صورت در دسترس انتخاب و سپس نمونه آماری در دو گروه آزمایش و گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از تعیین گروه های مورد نظر، پیش آزمون از هر دو گروه گرفته شد. سپس گروه آزمایش، آموزش راهبردهای خود تنظیمی یادگیری(پینتریچ، 1999) را طی 15 جلسه 90 دقیقه ای دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. بعد از اتمام برنامه، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین‌چاری(1391) و پرسشنامه وجدان تحصیلی مک‌ایلروی و بانتیگ (2002) بود. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره) با کمک نرم افزار اس پی اس اس ویراست 24تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خود تنظیمی یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانش آموزان پایه هفتم مقطع متوسطه اول شهر داورزن تأثیر معناداری داشته است)05/0(p<.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی : راهبردهای خود تنظیمی یادگیری، سرزندگی تحصیلی، وجدان تحصیلی

Thesis:

Determining the effect of teaching of self-regulation learning strategies on the academic vitality and academic conscience of the seventh grade students of the first secondary school in Davarzen city

The present study was conducted with the aim of teaching self-regulation learning strategies on the academic vitality and academic conscience of the seventh grade students of the first secondary school in Davarzen city in 2023-2024. The current study was a semi-experimental type of research with a control group and a pre-test and post-test design. The statistical population included all 155 students of the seventh grade of the first secondary school in Davarzen, of which 50 were selected as available, and then the statistical sample was randomly replaced in the experimental and control groups. After determining the desired groups, a pre-test was taken from both groups. Then the experimental group received training on self-regulated learning strategies (Pintrich, 1999) during 15 sessions of 90 minutes, and the control group remained on the waiting list. After finishing the program, both groups were given a post-test. The tools used included Dehghanizadeh and Hosseinchari's academic vitality questionnaire (2013) and McIlroy and Bantig's academic conscience questionnaire (2002). The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate and multivariate analysis of covariance) with the help of SPSS 24 software. The results showed that the teaching of self-regulation learning strategies had a significant effect on the academic vitality and academic conscience of the 7th grade students of the first secondary school in Davarzen city (p<0.05).

Keywords: Key words: learning self-regulation strategies, academic vitality, academic conscience