فاطمه سادات موسوی، ۱۴۰۲
سیاست جنایی ایران در خصوص پدیده شیطان پرستی و راهکار های پیشگیری از آن
رقه ها وگروه های جدیدی در اجتما در حا شکل گیری و توسعه است یکی از این رقه ها شیطان پرستی می
باشد. این رقه به طور رسمی در دهه 61 میالدی پدیدار گشت و برخوردهای متداوتی از سمت حکومت ها با آن
صورت گر ت . رهبران رقه شیطان پرستی از طریق ضای مجازی اقدام به انجام تبلیغات گسترده نموده اند ، این
تبلیغات بر پایه تاثیر بر اندیشه ا راد بنیان نهاده شده است. آن ها با ترویج عقاید مخالف با اصو اخالقی و هم چنین
نظم عمومی زمینه ساز وقو جرایم بسیاری از قبیل جریحه دار کردن عدت عمومی، تجاوز، ساداخالقی و... در
جامعه شده اند، تشویق جوانان به انجام برخی عالیت های مضر توسط رقه های شیطان پرستی نه تنها آسیب های
ردی را در پی دارد بلکه در موارد بسیاری آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری را به پایه های اخالقی و رهنگی
جامعه وارد می نماید. جامعه هد آن بیشترجوانان به عنوان نیروی محرک جوامع است در نتیجه مقابله جدی و
سریع با آن در عصر ارتباطات طروری است. بهترین راه مقابله با چنین هجمه هایی پیشگیری غیرکیدری از طریق
حذ و خنثی کردن عوامل و موقعیت های بزه زا شامل پیشگیری اجتماعی ازطریق آموزش و تربیت ردی و با
ارتقاء سطح آگاهی و رهنگ عمومی، پیشگیری وطعی با جاذبه زدایی جرم، بات بردن هزینه ارتکا جرم وکاهش
احتما نتیجه گیری از جرم و پیشگیری کیدری ازطریق وطع و اجرای قوانین کارآمد در بعد ملی و بین المللی در
جهت جلوگیری و کاهش این جرایم می باشد. تقویت نقاط مورد هد و آسیب پذیر از جمله باورهای دینی ،
اخالقی و ارائه عر ان نا اسالمی به جوانان و آگاهی بخشی به آنان انحرا ات اجتماعی را در هر سطحی که باشد
مهار می نماید.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: شیطان پرستی، سیاست جنایی، جرم، مجازات، انحرا ات جنسی
Thesis:
Iran's criminal policy regarding the phenomenon of Satanism and its prevention strategies
New sects and groups are forming and developing in society, one of these sects is Satanism.
This sect officially appeared in the 0691s and different governments dealt with it. The leaders
of the satanic sect have carried out extensive advertisements through cyberspace, these
advertisements are based on the influence on people's thoughts. By promoting ideas against
moral principles and public order, they have been the cause of many crimes such as injuring
public modesty, rape, moral corruption, etc. in the society, they have encouraged the youth to
do some harmful activities by Satanism not only causes personal harm, but in many cases it
causes irreparable social harm to the moral and cultural foundations of society. Its target
society is mostly young people as the driving force of societies, therefore it is necessary to deal
with it seriously and quickly in the age of communication. The best way to deal with such
attacks is non-criminal prevention by eliminating and neutralizing factors and situations that
cause delinquency, including social prevention through individual education and training and
by raising the level of public awareness and culture, situational prevention by de-attracting
crime, increasing the cost of committing crime. and reducing the possibility of concluding a
crime and criminal prevention through the establishment and implementation of effective laws
in the national and international dimension in order to prevent and reduce these crimes.
Strengthening the targeted and vulnerable points, including religious and moral beliefs and
providing pure Islamic mysticism to the youth and making them aware will curb social
deviations at any level.
Keywords:
Key words: Satanism, criminal policy, crime, punishment, sexual deviations