مریم تاج ابادی، ۱۴۰۲
فرآیندهای یادگیری و نقش میانجی آنها بین کیفیت تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار
بخش آموزش و زیر مجموعههای آن یکی از پایههای مهم هر جامعهای هستند و توجه به آنها از نیازهای اصلی بشر و ادامه توسعه و پیشرفت آن است. از این رو هدف از این تحقیق بررسی نقش میانجی گرایانه فرایندهای یادگیری بین کیفیت تدریس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار است. از آنجایی که هدف پژوهش روابط ساختاری میان متغیرهای کیفیت تدریس، فرایندهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی میباشد، پس پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 به تحصیل مشغول بودند. این تعداد شامل 4012 نفر میباشد. یافتههای تحقیق نشان داد که فرایندهای یادگیری رابطه بین کیفیت تدریس و پیشرفت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار را میانجی گری میکند. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد که کیفی تدریس، فرایندهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی تأثیر خواهند گذاشت و توجه به این دو عامل میتواند زمینهساز پیشرفت بهتر دانشجویان شود.
کلیدواژهها:
کلید واژهها: فرایندهای یادگیری، کیفیت تدریس، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
Thesis:
Learning processes and their mediating role between teaching quality and students' progress in Islamic Azad University٫ Sabzevar branch
The education sector and its subsets are one of the important foundations of every university, and paying attention to them is one of the basic human needs and to continue its development and progress. Therefore, the purpose of this research is to investigate the mediating role of learning processes between the quality of teaching and the academic progress of the students of Sabzevar Islamic Azad University. Since the purpose of the research is the structural relationships between the variables of teaching quality, learning processes and academic progress, then the research is based on the structural equation model in terms of its practical purpose and in terms of the method of collecting descriptive information. The statistical population of this research included all the students of Sabzevar Islamic Azad University who were studying in the academic year 1402-1401. This number includes 4012 people. The findings of the research showed that learning processes mediate the relationship between teaching quality and the progress of Sabzevar Islamic Azad University students. According to the findings of the research, it can be concluded that the quality of teaching and learning processes will affect the academic progress and paying attention to these two factors can lead to better progress of students.
Keywords:
Keywords: learning processes, teaching quality, academic progress, students of Sabzevar Islamic Aza