دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

الهام قدسی، ۱۴۰۱

عنوان تحقیق به فارسی: اثربخشی روان درمانی مثبت نگر در افزایش کارآمدی تحصیلی و کاهش شرم و گناه دختران دانش آموز پانزده تا هجده سال با علائم افسردگی اساسی در شهرستان نیشابور سال ۱۴۰۰

هدف پژوهش حاضر اثربخشی روان درمانی مثبت نگر در افزایش کارآمدی تحصیلی و کاهش شرم و گناه دختران دانش آموز 15 تا 18 سال با علائم افسردگی اساسی در شهرستان نیشابور سال 1400 بود. روش تحقیق این پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، دختران دانش آموز پانزده تا هجده سال با علائم افسردگی اساسی شهرستان نیشابور در سال 1400، می‌باشد. با توجه به شیوع کویید – 19 در شهرستان نیشابور و وجود محدودیت در انجام نمونه گیری تصادفی، به ناچار از روش نمونه گیری در دسترس به توزیع و تکمیل پرسشنامه در بین دختران دانش آموز پانزده تا هجده ساله‌ای که به کلینیک‌های روانشناسی این شهرستان مراجعه کرده‌اند و دارای علائم افسردگی هستند، پرداخته می‌شود. برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از پرسشنامه جینک و مورگان (1999) با 30 گویه و برای سنجش متغیر احساس شرم و گناه از پرسشنامه کوهن و ولف (2010) با 8 گویه استفاده خواهد شد. آزمون فرضیه‌ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون چند متغیره و از نرم افزارهای SPSS نسخه 23 استفاده شد. یافته‌های تحقیق حاکی از آن بود که روان درمانی مثبت نگر در افزایش کارآمدی تحصیلی دختران دانش آموز 15 تا 18 سال با علائم افسردگی اساسی شهرستان نیشابور در سال 1400 تأثیر مثبت و معنادار دارد. روان درمانی مثبت نگر در کاهش شرم و گناه دختران دانش آموز 15 تا 18 سال با علائم افسردگی اساسی شهرستان نیشابور در سال 1400 تأثیر مثبت و معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها: روان درمانی مثبت نگر، کارآمدی تحصیلی، شرم و گناه، افسردگی

Thesis:

Research title in Persian: The effectiveness of positive psychotherapy in increasing academic efficiency and reducing shame and guilt of female students aged fifteen to eighteen years with major depressive symptoms in Neishabour in 1400

The aim of the present study was the effectiveness of positive psychotherapy in increasing academic efficiency and reducing shame and guilt among female students aged 15 to 18 years with symptoms of major depression in Neishabur city in 1400. The research method of this research was correlation. The statistical population of the research is female students between the ages of fifteen and eighteen with symptoms of major depression in Neishabur city in 1400. Due to the spread of covid-19 in Neishabor city and the existence of limitations in conducting random sampling, it is inevitable to use the available sampling method to distribute and complete the questionnaire among fifteen to eighteen-year-old female students who visit the psychology clinics of this city. have done and have symptoms of depression, it is paid. Jink and Morgan (1999) questionnaire with 30 items will be used to measure academic self-efficacy, and Cohen and Wolff (2010) questionnaire with 8 items will be used to measure shame and guilt variables. Hypotheses testing and data analysis were done using multivariate regression method and SPSS version 23 software. The findings of the research indicated that positive psychotherapy has a positive and significant effect on increasing the academic efficiency of female students aged 15 to 18 years with symptoms of major depression in Neishabur city in 1400. Positive psychotherapy has a positive and significant effect on reducing shame and guilt among female students aged 15 to 18 years with symptoms of major depression in Neishabur city in 1400.

Keywords: positive psychotherapy, academic efficiency, shame and guilt, depression