دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: ملیحه بیدی، ۱۴۰۱

رابطه اداراک دانش آموزان از ساختار کلاس درس و معنای تحصیلی با میانجگری احساس تعلق به مدرسه پایه نهم سال تحصیلی 1401-1400

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ادراک از ساختار کلاس درس با معنای تحصیلی با میانجیگری احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پایه نهم سال تحصیلی 1401-1400 صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. چرا که مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر ضریب همبستگی است و در آن کاربندی آزمایشی وجود ندارد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‏آموزان پایه نهم مدارس شهر سبزوار بودند. نمونه تحقیق حاضر به صورت خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند. تعداد این دانش آموزان 720 نفر بود که بر طبق جدول مورگان 250 نفر انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه¬ی ادراک از ساختار کلاس درس بلک¬برن(1998)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) و پرسشنامه معنای تحصیلی هندرسون-کینگ و اسمیت (2006) بودند. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار 24 Spss و 24 Amos داده‌ها تجزیه و تحلیل شده‌اند. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها ازروش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شده¬ است. آمار توصیفی به منظور بررسی میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفته و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق استفاده شده است که شامل ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. نتایج حاصله نشان داد، بین ادراک دانش آموزان از ساختار کلاس درس و احساس تعلق به مدرسه با معنای تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر سطوح بالای ادراک دانش آموزان از ساختار کلاس درس و احساس تعلق به مدرسه با سطوح بالای معنای تحصیلی متناظر بودند.

کلیدواژه‌ها:

M.A. Thesis:

The relationship between students' perception of the classroom structure and academic meaning with the mediation of sense of belonging to the ninth grade school in the academic year 1401-1400

The purpose of this research is to investigate the relationship between the perception of the classroom structure and the meaning of education through the mediation of the feeling of belonging to the school in the ninth grade students of the academic year of 2001-2001. The current research is a descriptive research of the correlation type. Because structural equation modeling is based on correlation coefficient and there is no experimental application in it. The statistical population included all ninth grade students of Sabzevar schools. The sample of this research was selected as a multi-stage cluster. The number of these students was 720, of which 250 were selected according to Morgan's table. The data collection tools were Blackburn's (1998) classroom structure perception questionnaire, Berry et al.'s (2004) sense of school belonging questionnaire, and academic meaning questionnaire. In this research, data were analyzed using 24 Spss and 24 Amos software. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine the mean and standard deviation of research variables, and inferential statistics were used to analyze research hypotheses, which include Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling. The results showed that there is a positive and meaningful relationship between the students' perception of the classroom structure and the sense of belonging to the school with the meaning of education. In other words, high levels of students' perception of the classroom structure and sense of belonging to the school corresponded to high levels of academic meaning.

Keywords: