علی اکبر فریمانه، ۱۴۰۳
شناسایی فرصت ها و موانع ایجاد خوش بینی شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک مشهد
این مطالعه با هدف شناسایی فرصتها و موانع ایجاد خوشبینی شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک مشهد انجام شد. در این پژوهش، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. نمونه از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شد و باتوجه به اشباع نظری با 15 نفر مصاحبه گردید. به منظور جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده شد. داده ها با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده ها طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و نهایی انجام شد. فرصتهای ایجاد خوشبینی شغلی از منظر معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک مشهد در 10 مضمون اصلی (منافع اقتصادی؛ مدیریت مدارس؛ امکانات آموزشی سازمان؛ تعامل با همکاران؛ آسایش و امنیت شغلی؛ علاقه؛ ویژگی های شخصی؛ آموزش؛ احترام؛ وضعیت محیط کار)، 4 مضمون فرعی (سازمانی، روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی) و 55 کد باز شناسایی گردید. موانع ایجاد خوشبینی شغلی از منظر معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک مشهد در 6 مضمون اصلی (منافع اقتصادی؛ مدیریت مدارس؛ مشکلات سازمانی؛ تعاملات نامطلوب با همکاران؛ ناامنی شغلی؛ عدم علاقه به شغل معلمی؛ ویژگی های شخصی؛ والدین دانش آموزان؛ محیط کاری نامناسب)، 4 مضمون فرعی (سازمانی، روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی) و 58 کد باز شناسایی گردید. نتایج حاکی از وجود فرصتها و موانعی برای ایجاد خوشبینی شغلی است. رفع موانع و بها دان به فرصت های موجود، می تواند زمینه خوشبینی شغلی بیشتر را فراهم آورد.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: فرصتها، موانع، خوشبینی شغلی، معلمان مقطع ابتدایی.
Thesis:
Identifying Opportunities and barriers of Creating Job Optimism among Primary School Teachers in District One of Mashhad
This study was conducted with the aim of identifying the opportunities and barriers to create career optimism among elementary school teachers in the first district of Mashhad. In this research, qualitative approach and interpretive phenomenological method were used. The statistical population of the research was made up of all the elementary school teachers of the first district of Mashhad in the academic year of 1400-1401. The sample was selected through purposive sampling and 15 people were interviewed according to theoretical saturation. In order to collect data, in-depth semi-structured interviews were used. The data was analyzed by thematic analysis method. Data analysis was done during three stages of primary, secondary and final coding. Opportunities to create career optimism from the perspective of elementary school teachers in the first district of Mashhad in 10 main themes (economic benefits; school management; educational facilities of the organization; interaction with colleagues; comfort and job security; interest; personal characteristics; education; respect; working environment situation) , 4 sub-themes (organizational, psychological, social and economic) and 55 open codes were identified. Obstacles to creating career optimism from the perspective of elementary school teachers in the first district of Mashhad in 6 main themes (economic benefits; school management; organizational problems; adverse interactions with colleagues; job insecurity; lack of interest in teaching; personal characteristics; parents of students; work environment. inappropriate), 4 subthemes (organizational, psychological, social and economic) and 58 open codes were identified. The results indicate the existence of opportunities and obstacles to create career optimism. Removing the
Keywords:
Keywords: Opportunities, obstacles, career optimism, primary school teachers, one district of Mashha