دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: اسیه سادات طبسی، ۱۴۰۱

اثر بخشی بازی درمانی بر کاهش اضطراب؛ افزایش مهارت حل مسئله و سازگاری فردی در کودکان دوره اول ابتدایی شهرستان خاش

تحقیق حاضر به منظور اثر بخشی بازی درمانی بر کاهش اضطراب؛ افزایش مهارت حل مسئله و سازگاری فردی در کودکان دوره اول ابتدایی شهرستان خاشانجام شد.طرح تحقیق حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل بود.نمونه شامل30 نفر از کودکان دبستانی دوره اول ابتدایی ، که 15 نفردر گروه آزمایش و 15نفر در گروه گواه جای گرفتند. اعضای گروه آزمایش تعداد 10 جلسه بازی درمانی به شیوه ی گروهی دریافت کردند، اما برای اعضای گروه گواه مداخله ی خاصی ارائه نشد. قبل و بعد از اجرای مداخله، پرسشنامه اضطراب بک (‌‌1990) و پرسشنامه حل مسئله هپنر(1982) وپرسشنامه سازگاری (1377) بر روی گروه نمونه اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که در پس آزمون ، نمره ی اضطراب و حل مسئله وسازگاری فردی کودکان گروه آزمایش نسبت به کودکان گروه گواه ، کاهش معناداری داشته است . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss24 استفاده شده است . یافته های تحقیق موید این مهم است که بازی درمانی باعث کاهش اضطراب و افزایش مهارت حل مسئله وسازگاری فردی در کودکان دبستانی دوره اول ابتدایی می شود و می توان از بازی درمانی به عنوان روشی جهت کاهش اضطراب و افزایش مهارت حل مسئله وسازگاری فردی استفاده کرد. کلید واژه ها: بازی درمانی ، اضطراب ، حل مسئله ، سازگاری فردی.

کلیدواژه‌ها: کلید واژه ها: بازی درمانی ، اضطراب ، حل مسئله ، سازگاری فردی.

M.A. Thesis:

The effectiveness of play therapy on reducing anxiety; Increasing problem solving skills and individual adaptation in children of the first grade of elementary school in Khash city

The purpose of this study was to examine The effectiveness of play therapy on reducing anxiety; Increasing problem solving skills and individual adaptation in children of the first grade of elementary school in Khash city. The present study was a quasi-experimental pre-test and post-test type with control group. The sample included 30 school children in Hobash School of Education , with 15 people in the experimental group and 15 in the control group. Before and after the intervention, Beck Anxiety Inventory(BAI) and Hepner Problem Solving Questionnaire were administered to the sample group before and after the intervention. The results of multivariate covariance analysis showed that in the post-test, anxiety score and problem solving in the experimental group had a significant decrease compared to the children of the control group. The findings of this study confirm that play therapy reduces anxiety and increases problem solving skills in primary school children and play therapy can be used as a method to reduce anxiety and increase problem solving skills Keywords: Therapeutic games, Anxiety , solving skill

Keywords: Keywords: Therapeutic games, Anxiety , solving skill