دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: حسن انوری نیا، ۱۳۹۷

بررسی و مقایسه سبکهای تفکر والدین و سازگاری اجتماعی فرزندان پسر عادی و تیزهوش دبیرستانهای شهرجغتای

هدف از این پژوهش تعیین تفاوت سبک های تفکر والدین و سازگاری اجتماعی در فرزندان عادی و تیزهوش است. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان عادی و تیزهوش شهر جغتای است. روش نمونه گیری، خوشه ای تصادفی نسبتی انتخاب شده است و حجم نمونه تعداد 200 نفر (170 نفر عادی و 30 نفر تیزهوش) می باشد. در این پژوهش پرسشنامه سبک تفکر والدین استرنبرگ- واگنر(1979) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی رام بل(1961) استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی برای بررسی میانگین و انحراف استاندارد و از آمار استنباطی(تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و مدل بندی رگرسیون) برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. نتایج نشان داد که با 95% اطمینان می توان گفت بین سازگاری اجتماعی دانش آموزان عادی و تیزهوش تفاوت وجود دارد. همچنین می توان گفت بین سبک تفکر اجرایی والدین عادی و تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد و این تفاوت به نفع والدین دانش آموزان تیزهوش است. همچنین نتایج نشان داد که با 95% اطمینان می توان گفت بین سبک تفکر قانونگذارانه والدین عادی و تیزهوش تفاوت معنادار وجود دارد. و این معناداری به نفع والدین دانش آموزان عادی می باشد. نتایج نشانگر آن است که خرده مقیاس های سبک تفکر والدین 394/0 از واریانس سازگاری اجتماعی دانش آموزان را پیش بینی می‌کنند. مقایسه ضرایب رگرسیون استاندارد نشان می دهد که سبک قضایی سهم کمتری در پیش بینی سازگاری دانش آموزان تیزهوش دارد. قابل ذکر است از آنجا که رابطه سبک قانونگذار و سازگاری اجتماعی مثبت می باشد می توان نتیجه گرفت که هر چه میزان سبک قانونگذار بیشتر باشد فراوانی سازگاری اجتماعی بیشتر است و بالعکس.در نتیجه بچه های عادی سازگارتر از بچه های تیزهوش هستند

کلیدواژه‌ها: سبک های تفکر، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان عادی و تیزهوش

M.A. Thesis:

Comparison and Comparison of Parental Thinking Styles and Social Adjustment of Normal and Gifted Boy High School Children in Shahghayee

The purpose of this study was to determine the difference between parents' thinking styles and social adjustment in ordinary and educated children. The research method is comparative causal. The statistical population is all male high school students in the city of Goghtai. The sampling method was randomized cluster sampling and the sample size was 200 people (170 ordinary and 30 gifted). In this research, the Sternberg-Wagner Parental Style Thinking Questionnaire (1979) and Ram Bell's (1961) Social Adjustment Questionnaire were used. The data analysis method was used to test the hypotheses using descriptive statistics method to examine the mean and standard deviations, and inferential statistics (independent t-test and Pearson correlation coefficient and regression modeling). The results showed that with 95% confidence, there is a difference between the social compatibility of ordinary and gifted students. It can also be said that there is a significant difference between the thinking style of ordinary and gifted parents and this difference is in the interest of parents of gifted students. The results also showed that with 95% confidence, there is a significant difference between the normative thinking style of ordinary and gifted parents. And this is meaningful in the interest of the parents of ordinary students. The results indicate that the parents' thinking style subscales predict 0.494 of the variance of social adjustment of the students. Comparison of standard regression coefficients shows that judicial style has a lower share in predicting the adaptability of high school students. It should be noted that since the relationship between legislative style and social adjustment is positive, it can be concluded that the more legislative style is, the higher the frequency of social adjustment and vice versa.

Keywords: Thinking styles, Social adaptation, Normal and Gifted students