دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

اعظم ریوندی، ۱۴۰۱

نقش تعدیل گر سلامت روان در رابطه اضطراب کرونا در اضطراب سلامتی معلمان مدارس دولتی دخترانه ابتدایی شهر سبزوار

تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل گر سلامت روان در رابطه اضطراب کرونا با اضطراب سلامتی معلمان مدارس دولتی دخترانه ابتدایی شهر سبزوار انجام گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف بنیادی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس دولتی دخترانه ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400به تعداد 450 نفر بود. از میان آن ها تعداد 89 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری به شیوه غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه می باشد. اضطراب کرونا با استفاده از پرسشنامه علی پور و همکاران(1397) با 18 سوال، اضطراب سلامتی توسط پرسشنامه سالیکوس و واریک (2002) با 18 سوال و سلامت روان توسط پرسشنامه گلدبرگ (2000)با 28 سوال اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. ابتدا جهت تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی نمونه مورد نظر از پارامتر های آمار توصیفی شامل جداول و نمودارهای فراوانی در قسمت آزمون فرضیات تحقیق، با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس وپی ال اس ، و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج تحقیق ضریب همبستگی بین دو متغیر سلامت روان و مولفه های آن با اضطراب سلامتی، عدد 0.561 بود که سطح معناداری آن 0.000 است که از 0.05 کمتر می باشد و معنادار بود و فرضیه تایید شد . همچنین ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای اضطراب کرونا و مولفه های آن با اضطراب سلامتی ، عدد 0.559 می باشد که سطح معناداری آن 0.000 است که از 0.05 کمتر و معنادار بود و فرضیه تایید شد. اما نقش تعدیل گر سلامت روان رابطه بین اضطراب کرونا با اضطراب سلامتی تاثیری به میزان 0.032- بر اضطراب سلامتی داشت و با توجه به اینکه ضریب متغیر تعاملی معنادار نبود در نتیجه سلامت روان تاثیر اضطراب کرونا بر اضطراب سلامتی را تعدیل نکرد.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی : سلامت روان ، اضطراب کرونا ،اضطراب سلامتی، معلمان

Thesis:

The role of mental health modulator in the relationship of covid-19 anxiety whith health anxiety teachers public girls' primary schools in Sabzevar City

The aim of this study was to investigate the moderating role of mental health in correlation between anxiety and health anxiety of public elementary school teachers in Sabzevar. The research method is basic in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of implementation method. The statistical population of the study included all teachers of public girls' primary schools in Sabzevar in the academic year 1401-1401 to 450 people. 89 of them were selected as the sample by non-random sampling method.. The tool used in this research is a questionnaire. Coronary anxiety was measured using Alipour et al. (2015) questionnaire with 18 questions, health anxiety was measured by Salicus and Waric (2002) with 18 questions and mental health was measured by Goldberg (2000) with 28 questions. Descriptive and inferential statistical methods have been used to analyze the data. First, to analyze the demographic characteristics of the sample, descriptive statistics parameters including tables and graphs in the test hypotheses test section, using SPSS and PLS software, and confirmatory factor analysis have been used. Results: The correlation coefficient between the two variables of mental health and its components with health anxiety was 0.561 with a significance level of 0.000 which is less than 0.05 and was significant and the hypothesis was confirmed. Also, Pearson correlation coefficient between coronary anxiety variables and its components with health anxiety is 0.559 with a significance level of 0.000 which was less than 0.05 and the hypothesis was confirmed. However, the role of mental health modulator The relationship between coronary anxiety and health anxiety had an effect of -0.032 on health anxiety and due to the fact that the coefficient of interaction was not significant, mental health did not moderate the effect of coronary anxiety on health anxiety.

Keywords: Keywords : Mental health, Corona anxiety, Health anxiety, Teachers