دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

میلاد معتمدی، ۱۴۰۱

بررسی رابطه مدیریت استرس و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری امیدواری و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان پسر سال پنجم و ششم دوره ی ابتدایی شهرنیشابوردر سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت استرس و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری امیدواری و تاب آوری تحصیلی دانشآموزان پسر سال پنجم و ششم دوره ی ابتدایی شهر نیشابور در سال تحصیلی 01-1400 است. این تحقیق کاربردی به روش توصیفی ـ پیمایشی از شاخه مطالعات میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، دانشآموزان پسر سال پنجم و ششم دوره ی ابتدایی شهر نیشابور در سال تحصیلی 01-1400 می باشد، که تعداد آنان 469 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 221 نفر برآورد شد که براساس روش نمونه گیری تصادفی ساده به توزیع و تکمیل پرسشنامه در بین دانش آموزان پرداخته شد. برای سنجش پیشرفت تحصیلی از پرسشنامه فام و تیلور(1990)، برای سنجش مدیریت استرس از پرسشنامه نیروشک(1383)، برای سنجش امیدواری از پرسشنامه اشنایدر و همکاران(1991) و برای سنجش تاب آوری تحصیلی از پرسشنامه ساموئلز(2004) استفاده شد.آزمون فرضیه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون چند متغیره و از نرم افزارهایSPSS ورژن 24 و PLS ورژن 2 استفاده شده است. روش پژوهش از نوع الگوی ساختاری؛ تحلیل مسیر بوده است. نتیجه تحلیل مسیر بیانگر این است که مدیریت استرس و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری امیدواری و تاب آوری در دانش آموزان پسر سال پنجم و ششم ابتدایی شهر نیشابور تاثیر مثبت و معنادار دارد. مدیریت استرس و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری امیدواری در دانش آموزان پسر پنجم و ششم ابتدایی شهر نیشابور تاثیر مثبت و معنادار دارد. مدیریت استرس و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری تاب آوری در دانش آموزان پسر سال پنجم و ششم ابتدایی شهر نیشابور تاثیر مثبت و معنادار دارد. .

کلیدواژه‌ها: مدیریت استرس، تاب آوری تحصیلی، امیدواری، پیشرفت تحصیلی

Thesis:

Investigating the relationship between stress management and academic achievement with the mediating role of hope and academic resilience of fifth and sixth year male students in Neishabour elementary school in the academic year 2021-2022

Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between stress management and academic achievement with the mediating role of hope and academic resilience of fifth and sixth year male students in Neishabour elementary school in the academic year 1400-01. This applied research has been done by descriptive-survey method from the field of field studies. The statistical population of the study is male students in the fifth and sixth years of elementary school in Neishabour in the academic year of 1400-01, whose number was 469. Using Cochran's formula, the sample size was estimated to be 221 people, which was distributed and completed among students based on a simple random sampling method. Pham and Taylor (1990) questionnaire was used to measure academic achievement, Niroshk questionnaire (2004) was used to assess stress management, Schneider et al. (1991) questionnaire was used to measure hope, and Samuels (2004) was used to measure academic resilience. Hypothesis testing and data analysis were performed using multivariate regression method and SPSS software version 24 and PLS version 2. Research method of structural model; Path analysis has been. The result of path analysis indicates that the management of stress and academic achievement with the mediating role of hope and resilience in the fifth and sixth year elementary school students in Neishabour has a positive and significant effect. Management of stress and academic achievement with the mediating role of hope has a positive and significant effect on fifth and sixth grade male students in Neishabour. Stress management and academic achievement with the role of mediation of resilience in the fifth and sixth grade male students of Neishabour city has a positive and significant effect.

Keywords: Stress Management, Academic Resilience, Hope, Academic Achievement