دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: مرضیه تقوائی، ۱۴۰۰

رابطه مدیریت دانش و سواد دیجیتال با کمال گرایی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ششتمد

از کمال گرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتی یاد می شود که نوع ناسالم آن دشواری های فراوانی را برای افراد در پی دارد، که جهت تعدیل آن در سازمان ها نیاز به مداخله است. بر مبنای این ضرورت، هدف این تحقیق شناسایی رابطه بین مدیریت دانش و سواد دیجیتال با کمال گرایی ناسالم کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ششتمد در سال تحصیلی ????- ???? است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش موردنظر، کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ششتمد به تعداد ??? نفر بودند که از این میان ??? نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش بهات (????)، سواد دیجیتال توحیدی اصل (????) و کمال گرایی اهواز بود. برای تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی (فراوانی، میانگین و ...) و استنباطی (تحلیل رگرسیون) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss (نسخه ??) استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که بین مدیریت دانش و سواد دیجیتال با کمال-گرایی ناسالم کارکنان آموزش و پرورش رابطه منفی و معناداری وجود دارد و متغیرهای مدیریت دانش و سواد دیجیتال در مجموع حدود 7/16 درصد از تغییرات واریانس متغیر کمال گرایی ناسالم را پیش بینی می کنند؛ بین مدیریت دانش با کمال گرایی ناسالم کارکنان آموزش و پرورش رابطه منفی و معناداری وجود دارد و متغیر مدیریت دانش حدود 1/10 درصد از تغییرات واریانس متغیر کمال گرایی ناسالم را پیش بینی می کند؛ بین سواد دیجیتال با کمال گرایی ناسالم کارکنان آموزش و پرورش رابطه منفی و معناداری وجود دارد و متغیر سواد دیجیتال حدود 7/9 درصد از تغییرات واریانس متغیر کمال گرایی ناسالم را پیش بینی می کند. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که هرگونه افزایش در میزان کسب، خلق، کاربرد، اشتراک و ثبت دانش و همچنین افزایش در میزان شایستگی، کاربری و انتقال دیجیتالی در سازمان به کاهش کمال گرایی ناسالم در کارکنان می انجامد.

کلیدواژه‌ها: مدیریت دانش، سواد دیجیتال، کمال گرایی، کمال گرایی ناسالم

M.A. Thesis:

The relationship between knowledge management and digital literacy with perfectionism of education staff in Shashtmad city

Perfectionism is mentioned as a personality trait, the unhealthy type of which causes many difficulties for individuals, which requires intervention in organizations to moderate it. Based on this necessity, the purpose of this study is to identify the relationship between knowledge management and digital literacy with unhealthy perfectionism of education staff in Sheshtamad city in the academic year 1399-1400. The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The study population was all education staff of Shashtmad city with 589 people, of which 234 people were selected as a sample based on Morgan table and simple random sampling method. Data collection tools were standard Bhatt Knowledge Management (2001) questionnaires, Tohidi Asl digital literacy (1391) and Ahwaz perfectionism. Descriptive statistics (frequency, mean, etc) and inferential statistics (Kregression analysis) were used for data analysis and SPSS software (version 24) was used for data analysis. The test results showed that there is a negative and significant relationship between knowledge management and digital literacy with unhealthy perfectionism of education staff and the variables of knowledge management and digital literacy together predict about 16.7% of the variance changes in the unhealthy perfectionism variable. There is a negative and significant relationship between knowledge management and unhealthy perfectionism of education staff and the knowledge management variable predicts about 10.1% of the variance changes of the unhealthy perfectionism variable. There is a negative and significant relationship between digital literacy and unhealthy perfectionism of education staff and the digital literacy variable predicts about 9.7% of the variance of the unhealthy perfectionism variable. Therefore, it can be concluded that any increase in the rate of acquisition, creation, application, sharing and recording of knowledge, as well as an increase in the level of competency, usability and digital transmission in the organization will reduce unhealthy perfectionism in employees.

Keywords: Knowledge Management, Digital Literacy, Perfectionism, Unhealthy Perfectionism