دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: محمد صمدی، ۱۴۰۰

بررسی رابطه خودناتوان سازی وکفایت اجتماعی بافرسودگی شغلی کارکنان آموزش وپرورش سبزوار

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خود ناتوان سازی و کفایت اجتماعی با فرسودگی شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش سبزوار صورت گرفته است. طرح پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر شیوه از نوع توصیفی- همبستگی است که در آن رابطة بین متغیرهای مستتردر عنوان پژوهش تبیین گردید. جامعه پژوهش شامل کارکنان بخش اداری زن و مرد آموزش و پرورش سبزوار به تعداد 87 نفر می باشند که به روش نمونه گیری سرشماری، تمامی آنها جامعه آماری را تشکیل می دهند و پرسشنامه بین تمامی آنها پخش گردید. جهت شناسایی عوامل اثرگذار (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید) از پرسشنامه های استاندارد استفاده گردید. در این تحقیق، داده‌ها با استفاده از 3 پرسشنامه مقیاس خودناتوان سازی جونز و رودوالت (1982)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش(1981) و پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر (1990) جمع آوری گردید.برای انجام این تحقیق، افزون بر داده های خام حاصل از نمره گذاری پرسش نامه های تحقیق و تحلیل های آماری توصیفی و استنباطی آن ها، برای دست یابی به سوابق تحقیق ضروری در راستای مستندسازی نتایج تحقیق از مطالعات کتابخانه ای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، آزمون فرضیه ها و پرسش های اساسی تحقیق از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین، واریانس و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی، رگرسیون دو متغیره و نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 23 استفاده گردید. نتایج نشان داد بین خود ناتوان سازی و فرسودگی شغلی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. نیز بین کفایت اجتماعی و فرسودگی شغلی رابطه منفی و معکوس وجود دارد

کلیدواژه‌ها: خود ناتوان سازی، کفایت اجتماعی، فرسودگی شغلی، اداره آموزش و پرورش سبزوار

M.A. Thesis:

Investigating the relationship between self-disability and social adequacy with burnout in Sabzevar Education Department staff

The aim of this study was to investigate the relationship between self-disability and social adequacy with burnout in Sabzevar Education Department. The research design is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method, in which the relationship between latent variables was explained in the title of the research. The study population consisted of 87 employees of the male and female administrative departments of Sabzevar Education, all of whom constitute the statistical population, and a questionnaire was distributed among all of them. Standard questionnaires were used to identify the effective factors (strengths, weaknesses, opportunities and threats). In this study, data were collected using 3 questionnaires of Jones and Rudwalt (1982) Self-Disability Scale, MBI Maslash Burnout Questionnaire (1981) and Flenner CST Social Satisfaction Questionnaire (1990). For this study, in addition to raw data As a result of scoring research questionnaires and their descriptive and inferential statistical analyzes, library studies were used to obtain the necessary research records in order to document the research results. Descriptive statistics including frequency, mean, variance and inferential statistics including correlation coefficient, bivariate regression and SPSS software version 23 were used to analyze the data, test hypotheses and basic research questions. The results showed that there is a significant relationship between self-disability and social adequacy with job burnout of Sabzevar Education Department staff.

Keywords: self-disability, social adequacy, burnout, Sabzevar Education, Department