دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: مهری شکوهی فر، ۱۴۰۰

تاثیر آموزش مجازی بر چگونگی عملکرد ارزشیابی کیفی _توصیفی و توسعه ی حرفه ای معلمان شهرستان ششتمد

چکیده بعد از پاندمی کرونا در بسیاری از کشورها روش مجازی به عنوان روش آموزشی انتخاب شد تا اثرات پاندمی بر روی کرونا کمتر شود. این روش خود باعث پیامدهای بر آموزش شد و ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و توسعه حرفه‌ای معلمان نیز تحت تأثیر این روش قرار گرفتند. ازاین‌رو هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مجازی بر چگونگی عملکرد ارزشیابی کیفی _توصیفی و توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان شهرستان ششتمد است. روش تحقیق در این پژوهش از دسته پژوهش‌های علی – مقایسه‌ای بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی مدارس شهرستان ششتمد بوده که تعداد آن‌ها بر اساس آمار 156 نفر می‌باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته عملکرد ارزشیابی کیفی- توصیفی معلمان و پرسشنامه استاندارد توسعه حرفه‌ای معلمان استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی پرسشنامه محقق ساخته نشان می دهد که پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی مناسب برخوردار است. پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده 920/0 تائید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک‌طرفه، آزمون مقایسه میانگین نمونه‌های مستقل و نیز آزمون مقایسه میانگین تک نمونه‌ای) با استفاده از نرم افزار spss26 استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داده است که آموزش مجازی بر عملکرد ارزشیابی کیفی-توصیفی و عملکرد توسعه‌ی حرفه‌ای معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ششتمد تأثیر معنی‌داری دارد. نتایج تحقیق به این‌گونه است که میانگین نمرات ارزشیابی کیفی- توصیفی و توسعه‌ای حرفه‌ای در روش حضوری و روش مجازی با یکدیگر تفاوت معناداری داشت اما از نظر معلمان آموزش مجازی نیز تأثیر معنادار و مثبتی بر ارزشیابی کیفی- توصیفی و توسعه‌ای حرفه‌ای آنان دارد. کلیدواژه‌ها: روش مجازی، ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، توسعه حرفه‌ای معلمان

کلیدواژه‌ها: کلیدواژه‌ها: روش مجازی، ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، توسعه حرفه‌ای معلمان

M.A. Thesis:

The effect of virtual training on the performance of qualitative-descriptive and professional development evaluation of teachers in sheshtamad city

Abstract After the corona pandemic , the virtual method was chosen as the educational method to reduce the effects of the pandemic on the corona in many countries. This method itself had consequences on education and qualitative-descriptive evaluation and professional development of teachers were also affected by this method. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of virtual education on the performance of qualitative-descriptive evaluation and professional development of teachers in the city of Shashtmad. The research method in this study was a causal-comparative study. The statistical population of the present study includes all primary school teachers in the city of Shashtmad, whose number is based on the statistics of 156 people. A researcher-made qualitative-descriptive evaluation performance questionnaire and a standard teacher professional development questionnaire were used to collect information. The results of factor analysis of the researcher-made questionnaire show that the questionnaire has appropriate face validity and content. Its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.920. In order to analyze the data, descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (one-way analysis of variance, mean comparison test of independent samples and also one-sample mean comparison test) were used using spss26 software. Findings have shown that virtual education has a significant effect on the performance of qualitative-descriptive evaluation and professional development performance of primary school teachers in Shashtmad city. The results of the research are such that the mean scores of qualitative-descriptive evaluation and professional development in face-to-face and virtual methods were significantly different from each other, but from the point of view of virtual education teachers also have a significant positive effect on qualitative-descriptive evaluation and professional development. Keywords: Virtual Method, Qualitative-Descriptive Evaluation, Teacher Professional Development

Keywords: Keywords: Virtual Method, Qualitative-Descriptive Evaluation, Teacher Professional Development