دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: معصومه سلیمانی، ۱۳۹۹

بررسی رابطه بین آوای سازمانی و فراموشی سازمانی با نوآوری سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸

چکیده: این پژوهش با هدف بررسی رابطه آوای سازمانی و فراموشی سازمانی با نوآوری سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهر سبزوار انجام شد. روش تحقیق این مطالعه از نظر هدف بنیادی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 است که تعداد آن‌ها 800 نفر بود، با استفاده ازجدول کرجسی یا فرمول کوکران 260 نفر محاسبه شد. ابزار مورد استفاده این پژوهش، شامل سه پرسشنامه استاندارد آوای سازمانی هامس (2012)، فراموشی سازمانی مشبکی، بستام، ده یادگاری (1391) و نوآوری سازمانی چوپانی (1390) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شده است که شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه می‌باشد. نتایج فرضیه فرعی اول تأثیر‌‌ آوای سازمانی و بر نوآوری سازمانی را تأیید نمود، نتایج فرضیه فرعی دوم پژوهش نیز تأثیر فراموشی سازمانی و بر نوآوری سازمانی را تأیید کرد و در نهایت اینکه نتایج این پژوهش تأثیر آوای سازمانی و فراموشی سازمانی بر نوآوری سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهر سبزوار را تأیید می‌کنند.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: آوای سازمانی، فراموشی سازمانی، نوآوری سازمانی

M.A. Thesis:

Investigating the Relationship between Organizational Voice and Organizational Forgetting with Organizational Innovation in Elementary School Teachers in Sabzevar in the academic year of ۱۳۹۸-۹۹.

Abstract: The aim of this study was to investigate the relationship between organizational sound and organizational forgetfulness with organizational innovation of primary school teachers in Sabzevar. The research method of this study is correlation in terms of basic purpose and in terms of collecting descriptive information. The statistical population includes all primary school teachers in Sabzevar in the academic year 1398-99, whose number was 800 people, 260 people were calculated using Krejcie table or Cochran's formula. The instruments used in this study included three standard questionnaires of Hams Organizational Voice (2012), Organizational Oblivion of Meshbaki et al. (2012) and Pastoral Organizational Innovation (2011). Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data, which includes Pearson correlation coefficient and multiple regression. The results of the first sub-hypothesis confirmed the effect of organizational noise on organizational innovation, the results of the second sub-hypothesis also confirmed the effect of organizational forgetfulness on organizational innovation, and finally the results of this study confirmed the effect of organizational noise and organizational forgetfulness on organizational innovation of Sabzevar primary school teachers Confirm.

Keywords: Organizational voice, organizational forgetting, organizational innovation