دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: سعیده نوباغی، ۱۳۹۹

تاثیر کارایی استفاده ی معلم از حرکات ایما و اشاره ی اختیاری بر به خاطر سپاری بلند مدت لغات اصطلاحی

هدف پژوهش کنونی بررسی تاثیرات انواع زبان بدن معلم برای انتقال مفاهیم عینی و پنهان در زمینه ی یادگیری بلند مدت تعدادی از ساختارهای اصطلاحی عینی وساختارهای اصطلاحی انتزاعی در میان تعدادی از دانش آموزان داوطلب دبیرستانی دختر (تعداد 12 نفر) در شهر سبزوار، ایران بود که از طریق یک طرح ترکیبی (کمی-کیفی) در طی چندین مرحله انجام شد.در طول آموزشهای کلاسی منظم در یک دوره ی هشت هفته ای و در قالب یک طرح اقدام پزوهی، به دوازده دانش آموز شاغل در پایه های هشتم ونهم، چهل و هشت ساختار اصطلاحی با استفاده از سه نوع شیوه ی زبان بدن و اشاره شامل زبانهای بدن عینی، زبانهای بدن انتزاعی و زبان ایما و اشاره به سبک نمادین (عام محور)آموزش به صورت مرحله ای در طی سه فاز مختلف داده شد. بعد از گذشت دو هفته به منظور یادآوری و شناخت ساختارها از پس آزمونهای زود هنگام و دیر هنگام به عنوان ابزارهای اولیه ی جمع آوری داده ها استفاده شد.در طی فرایند آموزش، مشاهده ی کلاسی و مصاحبه های نیمه ساختارمند باپنج معلم و پرسشنامه ی باز و محقق ساخته با دانش آموزان نیز به عنوان ابزارهای بعدی جمع آوری داده به کار گرفته شدند. داده ها بعد از کدگزاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند..در فاز دوم، در طی فرایند مصاحبه در صد فراوانی دیدگاههای هفده معلم مورد بررسی قرار گرفت و در پرسشنامه ی دیگری با جرح و تغییرات تکمیل شد. ودر فاز سوم در صد فراوانی نتایج پرسشنامه که به صورت برخط در میان سی و هشت شرکت کننده ی دیگری به صورت برخط انجام گرفت، مورد ارزیابی قرار گرفت و داده های به دست آمده در نهایت تفسیر شدند. به طور خلاصه، یافته های تحقیق کنونی نتایج مثبتی را بین به کار گیری زبان بدن و پیشرفت یاد گیری اصطلاحات در طولانی مدت آشکار کرد و نتایج پس آزمون دیر هنگام نیز به طور نسبی حاکی از یاد سپاری بلند مدت اصطلاحات انتزاعی در میان یادگیرندگان با سطح زبانی پایین بود.دیدگاههای معلمان در مورد باز خورد یاد گیرندگان نسبت به انواع زبانهای بدن متفاوت بودند. درپایان، استنباط های ممکن راجع به افزایش انگیزه ی فراگیران و درگیر شدن آنها در زبان بدن از طریق به کار گیری آموزش های به کار گرفته در این تحقیق مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها:

M.A. Thesis:

The Effect of Teachers'uses of Arbitrary Gestures On Learners' Long-term Retention of Idiomatic Structures

The present study aimed to evaluate the effects of teacher’s representational gestures (iconic & metaphoric) and emblematic gestures on long-term retention of some concrete, and figurative idiomatic structures among some volunteering female junior high-school learners in Sabzevar, Iran via a multi-level, mixed method research design. During regular class instructions over a period of eight weeks and via an action research plan, twelve pupils of the Eighth and Ninth grades were presented with forty-eight English idiomatic phrases paired with iconic, metaphoric and emblematic gestures. Post tests on the immediate and delayed recall and recognition tests after two weeks served as the primary tools for collecting the essential data along with frequent teacher notes on their performance. During the instruction, classroom observation and semi-structured interviews with five teachers and an open-ended questionnaire with students were also conducted as the next tools for collecting data. Data was achieved after open, axial and selective coding. In the second phase, frequency rates over another group of teachers including seventeen teachers’ interviews’ views were scrutinized, and in the third phase, participants’ views through examining the frequency rate of the results of the online questionnaire were inspected. In brief, the findings of the present study revealed positive associations between the use of gestures and improvement of phrase learning as to long-term retention and the results of delayed posttests implied long-term retention of abstract phrases among low proficiency learners. The teachers’ viewpoints about learners’ feedback to variant gestures were different. Possible implicationsregarding students’ enhanced motivation, and engagement were discussed in the end.

Keywords: