پایاننامهی کارشناسی ارشد: مهری مهرادصدر، ۱۳۹۹
تاثیر بازی درمانی غیر هدایتی بر ارتباط، رفتارهای کلیشه ای و تعامل اجتماعی در کودکان طیف اوتیسم دبستان اوتیسم سبزوار سال تحصیلی۹۹-۹۸
پژوهش حاضر با هدف بررسی بازی درمانی غیر هدایتی بر ارتباط، رفتارهای کلیشه ای و تعامل اجتماعی در کودکان طیف اوتیسم دبستان اوتیسم سبزوار سال تحصیلی 99-98 انجام شد. مطالعه حاضر از نوع نیمهآزمایشی با گروه کنترل و طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مبتلا به اتیسم مدرسه وصال شهر سبزوار به تعداد 30 نفر تشکیل دادند. نمونه آماری 30 نفر و به صورت تمام شماری بود که به روش گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش(هر گروه 15نفر) جایگزین شدند. پس از تعیین گروههای مورد نظر، از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد. آنگاه گروه آزمایش، بازی درمانی غیرهدایتی را به صورت فردی، طی 8 جلسه 45 دقیقهای و هر هفته دو جلسه، دریافت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. بعد از اتمام برنامه، مجدداً از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس گارز(1994)، بود. دادههای جمع¬آوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره) با کمک نرمافزار SPSS ویراست23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بازی درمانی غیر هدایتی بر ارتباط، رفتارهای کلیشهای و تعامل اجتماعی در کودکان طیف اوتیسم دبستان اوتیسم سبزوار سال تحصیلی 99-1398مؤثر بود(05/0(p<.
کلیدواژهها:
کلمات کلیدی: بازی درمانی غیرهدایتی، ارتباط، رفتارهای کلیشه ای، تعامل اجتماعی، کودکان طیف اوتیسم.
M.A. Thesis:
The Effectiveness of Non-directive Play Therapy on Communication٫ Stereotyped Behaviors and Social Interaction of Autism Spectrum Children in Sabzevar Autism Primary School ۲۰۱۹-۲۰۲۰
The purpose of this study was to investigate The effectiveness of non-directive play therapy on communication, stereotyped behaviors and social interaction of autism spectrum Children in Sabzevar autism primary school. The present study was a quasi-experimental study with a control group and a pre-test and post-test design. The statistical population of this study consisted of 30 students with autism in Vesal school in Sabzevar. The statistical sample was 30 people in total who were randomly assigned to the control and experimental groups (15 people in each group). After determining the desired groups, both groups were pre-tested. The experimental group then received non-guided play therapy individually for 8 sessions of 45 minutes and two sessions per week, and the control group remained on the waiting list. At the end of the program, post-test was performed again in both groups. The instruments used included the Garz scale (1994). The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate and multivariate analysis of covariance) using SPSS software version 23. The results showed that non-directive play therapy was effective on communication, stereotyped behaviors and social interaction in children with autism spectrum in Sabzevar autism primary school in the academic year 2019-20 (p <0.05).
Keywords:
Keywords: non-directive play therapy, communication, stereotyped behaviors, social interaction, chil