دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: فاطمه سادات دلبری، ۱۳۹۹

بررسی رابطه ی میان خودپنداره ی تحصیلی و نمرات دستاورد در میان زبان آموزان زبان انگلیسی دختر و پسر با دو ویژگی درون گرایی و برون گرایی

مطالعه کمی حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودپنداره تحصیلی و نمره پیشرفت در بین زبان آموزان زن و مرد ، درونگرا و برون گرا ایرانی انجام شده است. در این تحقیق از روش کمی در جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است تا شواهد کافی ارائه شود. جامعه آماری این مطالعه شامل 200 زبان آموز زن و مرد ایرانی از موسسات اموزشی زبان انگلیسی به طور تصادفی انتخاب شدند. سطح زبان آنها از زیرمتوسط تا پیشرفته بود. داده ها از طریق دو پرسشنامه متفاوت و یک آزمون شامل آزمون زبان انگلیسی PET) )، پرسشنامه شخصیت آیزنک (EPQ) و پرسشنامه خودپنداره تحصیلی ASCQ) ) جمع آوری شده است. نتایج آزمون اندازه اثر نشان داد که بین جنسیت و خودپنداره تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد ، ولی بین خودپنداره تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد. آزمون همبستگی پیرسون همچنین نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی و نمره پیشرفت زبان رابطه ی معنا داری وجود دارد. یافته های این مطالعه می تواند بینش جدیدی در مورد آموزش زبان ایجاد کند و راهنمایی هایی را برای پژوهشگران آینده ، زبان آموزان و معلمان زبان انگلیسی در زمینه یادگیری و تدریس زبان دوم ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها: خودپنداره تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی؛ درون گرا؛ برون گرا.

M.A. Thesis:

Investigating the Relationship Between Academic Self-concept and Achievement Score Among Male and Female ٫Introverted and Extroverted university EFL Learners

The present quantitative study attempts to investigate the relationship between academic self-concept and achievement scores among male and female, introverted, and extroverted EFL learners. The study employed a quantitative method in data collection and analysis to provide sufficient evidence. The population of the study included 200 male and female Iranian EFL students learning in foreign language institutes, in Sabzevar. Their language proficiency was from pre-intermediate to advance. The data were collected through two different questionnaires, and one test, which included, preliminary English test (PET), Eysenck's personality questionnaire (EPQ), and Academic self-concept questionnaire (ASCQ). The results of the effect size test revealed that there is not any significant relationship between gender and academic self-concept, also there is a positive relationship between academic self-concept and academic achievement. Pearson correlation test also demonstrated that there was a significant relationship between academic self-concept and proficiency English test. The findings of the study could bring new insights to the language pedagogy and provide guidelines for future researchers, language learners, and EFL teachers in the study of second language learning and teaching.

Keywords: Academic Self-Concept; Academic Achievement; Introverted; Extroverted