دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: مریم نظری دوست، ۱۳۹۸

رابطه باور های فرا شناختی و انگیزشی با پیشترفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش اموزان دختر متوسطه اول شهرستان جغتای سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷

پژوهش حاضر با هدف رابطه باورهای فراشناختی و انگیزشی با پیشرفت تحصیلی واضطراب امتحان دانش آموزان دختر متوسطه اول سال تحصیلی 96-97 شهرستان جغتای انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان جغتای بود که در سال تحصیلی 98- 97 مشغول به تحصیل بودند. 292 نفر از جامعه مذکور به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (MCQ-30)، مقیاس باورهای انگیزشی پینتریج و دی گروت (????) و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سرمد و همکاران (1390) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره در نرم افزار تحلیل داده های آماری SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد همبستگی منفی معناداری بین باورهای انگیزشی با اضطراب امتحان، همبستگی مثبت معناداری بین باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی و همبستگی مثبت معناداری بین باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان وجود دارد (01/0P<) اما بین باورهای فراشناختی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد (05/0P?). همچنین بر اساس نتایج مشاهده می شود که باورهای فراشناختی و انگیزشی واریانس اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی را به صورت معناداری تبیین می کنند. نتایج حاکی از آن است که باورهای انگیزشی، اضطراب امتحان را در جهت منفی (01/0P<)، باورهای فراشناختی، اضطراب امتحان را در جهت مثبت (01/0P<) و باورهای انگیزشی، پیشرفت تحصیلی را در جهت مثبت پیش بینی می کند (01/0P<) اما نتایج حاکی از آن است که باورهای فراشناختی نقش معناداری در پیش بینی پیشرفت تحصیلی ندارد (05/0P?). با توجه به نتایج حاصله شایسته است که در برنامه ریزی های آتی برای کاهش اضطراب امتحان و ارتقای پیشرفت تحصیلی به متغیرهای مذکور در پژوهش حاضر، توجه بیشتری شود.

کلیدواژه‌ها: باورهای فراشناختی، باورهای انگیزشی، پیشرفت تحصیلی، اضطراب امتحان.

M.A. Thesis:

The relationship of meta-cognitive and motivational beliefs with academic achievement and test anxiety among high school female students of the academic year of 1996-96 in the city of Goghtai

The purpose of this study was to investigate the relationship between metacognitive and motivational beliefs with academic achievement and test anxiety of female high school students in the first academic year of 97-96. This research was a descriptive-correlational research. The statistical population consisted of all female high school students of Jaghtai city who were studying in the academic year 97-98. 292 people were selected by multistage cluster sampling method using Morgan table and to collect data from the Test Anxiety Questionnaire (Abolghasemi et al., 1996), Wells Metacognitive Beliefs Questionnaire (MCQ-30), The Pinteridge and DeGrott Motivational Beliefs Scale (1) and the Academic Achievement Questionnaire of Sarmad et al. (2011) were used. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression analysis in SPSS statistical software. The results showed a significant negative correlation between motivational beliefs with test anxiety, a significant positive correlation between motivational beliefs with academic achievement, and a significant positive correlation between metacognitive beliefs with test anxiety (P <0.01) but with meta-cognitive beliefs. Could not (P?0.05). The results also show that metacognitive and motivational beliefs explain the variance of test anxiety and academic achievement significantly. Results indicated that motivational beliefs predicted test anxiety in negative direction (P <0.01), metacognitive beliefs, test anxiety in positive direction (P <0.01), and motivational beliefs predicted academic achievement in positive direction. But the results indicate that metacognitive beliefs have no significant role in predicting academic achievement (P?0.05). According to the results, it is desirable to pay more attention to these variables in future planning to reduce test anxiety and improve academic achievement.

Keywords: Metacognitive Beliefs, Motivational Beliefs, Academic Achievement, Test Anxiety