دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: حوا رامشینی، ۱۳۹۸

تاثیر دوره های اموزشی محیط زیست بر سازگاری اجتماعی و تربیت شهروندی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان جاجرم

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دوره های آموزشی محیط زیست بر سازگاری اجتماعی و تربیت شهروندی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان جاجرم انجام شده است. برای رسیدن به این هدف جامعه ی آماری، شامل جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان جاجرم در سال تحصیلی 1397-98 است که تعداد آنها برابر 583 نفر بود. شیوه نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است. حجم نمونه از روش کوکران استفاده شد و طبق آمار برآورد شده با جای گذاری در فرمول کوکران حجم نمونه 230 نفر محاسبه شد. سپس پرسشنامه های پرسشنامه های شخصیتی کالیفرنیا (زیر مقیاس سازگاری اجتماعی) و تربیت شهروندی در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. سپس به طور تصادفی گروه های آزمایشی و کنترل (115 نفر گروه آزمایشی و 115 نفر گروه کنترل) تعیین شدند پس از مشخص شدن گروه های آزمایشی و گروه های کنترل، گروه آزمایش 5 جلسه دوره آموزش محیط زیست را گذراندند. یک هفته پس از اتمام جلسه آخر، پرسشنامه های مذکور در اختیار تمامی نمونه آماری (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفت و نمرات سازگاری اجتماعی دانش آموزان و تربیت شهروندی آنان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه محاسبه گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که دوره های آموزشی محیط زیست بر سازگاری اجتماعی و تربیت شهروندی دانش آموزان دختر دوره متوسط اول شهرستان جاجرم تاثیر معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها: مولفه های آموزشی محیط زیست، سازگاری اجتماعی، تربیت شهروندی

M.A. Thesis:

The Effect of Peace Education on the Aggression and Responsibility of Secondary School Students in Sabzevar

The purpose of this study was to investigate the impact of environmental education courses on social adjustment and citizenship education of female high school students in Jajarm. To this end, the statistical population, including the statistical population of the present study, included all female high school students in Jajarm city in the academic year 1397-98 with a total of 583 students. The sampling method in this research is multi-stage cluster sampling. The sample size was determined by Cochran method and estimated by applying Cochran formula, the sample size was 230 persons. Then, California Personality Inventory (CSI) and Citizenship Questionnaire were used for statistical analysis. Then, the experimental and control groups (115 experimental and 115 control) were randomly assigned. After identifying the experimental and control groups, the experimental group spent 5 sessions of environmental education. One week after the last session, the questionnaires were given to all statistical samples (experimental and control group). The results of the research showed that environmental education courses have a significant effect on social adjustment and citizenship education of female high school students in Jajarm.

Keywords: Educational components of environment, social adjustment, citizenship education