دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: علیرضا مسعودیفر، ۱۳۹۷

مقایسه تمایلات خودارائه گری ورزشی زنان و مردان شرکت کننده در ورزش همگانی و بررسی ارتباط آن با رفتار ورزشی

هدف: یکی از چالش های مهم در روانشناسی ورزشی شناسایی عوامل موثر بر رفتار ورزشی جهت افزایش مشارکت در ورزش همگانی می باشد. نقش خودارائه گری ورزشی به عنوان یکی از شاخص هایی که بتواند بر انگیزه افراد برای افزایش رفتار ورزشی در ورزشهای همگانی تاثیرگذار باشد در پرده ای از ابهام است. بدین ترتیب هدف از پژوهش حاضر مقایسه تمایلات خودارائه گری ورزشی زنان و مردان شرکت کننده در ورزش همگانی و بررسی ارتباط آن با رفتار ورزشی می باشد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر کنترل متغیرها از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل زنان و مردان (بالاتر از 30 سال) شرکت کننده در ورزش همگانی شهرستان سبزوار می باشد که از این میان تعداد 150 نفر به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند. ابزار جمع آوری داده ها شامل دو پرسشنامه خودارائه گری ورزشی کونری و همکاران (2000) و پرسشنامه رفتار ورزشی لانگباتوم و همکاران (2012) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS 23 انجام گرفت. یافته ها پژوهش حاضر نشان داد که میزان تمایلات خود ارائه گری ورزشی و نیز مؤلفه های آن (انگیزشی و ساختاری) در بین مردان و زنان شرکت کننده در ورزش همگانی تفاوت معناداری وجود ندارد، همچنین بین خودارائه گری ورزشی و مولفه های آن با رفتار ورزشی شرکت کنندگان در ورزش همگانی ارتباط معنی داری وجود ندارد (05/0?p). بر این اساس می توان اظهار داشت که احتمالا افرد بزرگسال و میان سال شرکت کننده در ورزش همگانی با توجه به شرایط سنی خود، بیشتر با هدف افزایش تندرستی، کنترل وزن و دیگر عوامل مرتبط با سلامتی در فعالیت ورزشی شرکت می‌کنند و رفتار ورزشی یا به عبارت دیگر میزان و کیفیت مشارکت این گروه از افراد در ورزش همگانی ارتباطی با میزان تمایلات خود ارائه گری آنان ندارد

کلیدواژه‌ها: ورزش همگانی، خودارائه گری ورزشی، رفتار ورزشی

M.A. Thesis:

Comparing the tendencies of sport appearances of women and men participating in sports and examining their relationship with sporting behavior

The aim: One of the essential challenges in sport psychology is identifying the effective factors on sport behaviors in order to increase people’s taking part in sport for all. The role of sport self-presentation as a factor for affecting people’s motivation in order to increase their sport behavior in sport for all is still obscure. Therefore, the aim of the present study is to compare men and women’s sport self-presentation tendencies who participate in sport for all and also investigating its relation with sport behavior. Method: The present study has a practical aim and a descriptive method for controlling variables. The statistical population for this study includes men and women (older than 30 years old) who participated in sport for all in the city of Sabzevar, among them around 150 people were volunteer to participate in our research. The applied tools for collecting data include two questionnaires which are “sport self-presentation questionnaire of Conroy et al (2000)” and “sport behavior questionnaire of Longbottom et al (2012)” respectively. Analyzing data was executed by SPSS 23 software using “Independent T-test” and “Pearson Correlation Coefficient”. The findings of the present study indicated that there is no big difference between men and women in the amount of sport self-presentation tendencies and its components (motivational and structural). Furthermore, there is no meaningful relation between sport self-presentation and its components with participants’ sport behavior in sport for all (P05/0?). So we can say that the reason of participation of middle-aged and old people in sport for all, based on their age, is possibly increasing their wellbeing, weight control and other factors which are related to being healthy, and the sport behavior, in other words the amount and quality of participation of these people in sport for all, do not have any relation to their self-presentation tendencies

Keywords: self presentation sportfor all sport behavior