دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: رضا سنگ سفیدی، ۱۳۹۷

برسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر طبیعت بر عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان اسفراین

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر طبیعت بر عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی اسفر این انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیق کاربردی و از نظر روش تحقیق یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم ابتدایی اسفر این بود که تعداد 40 نفر در دو کلاس به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (?? نفره) و کنترل(?? نفره) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی جداول و نمودارها، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از روش های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS نسخه ?? استفاده شد. یافته ها نشان داد بازی درمانی مبتنی بر طبیعت بر عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی اسفراین مؤثر است.

کلیدواژه‌ها: بازی درمانی مبتنی بر طبیعت، عزت نفس، انگیزه پیشرفت تحصیلی.

M.A. Thesis:

An Evaluation of the Effectiveness of a Nature-Based Therapy Game on Self-Esteem and the Educational Achievement Motivation of Secondary Students in Esfarain

This study aimed to examine the effectiveness of nature-based play therapy on selfesteem and motivation of students' academic achievement in the second period, esfarayen elementary. The aim of the present study was applied in terms of research and research methodology a study of experimental design with a half ago test and post test control group. The Statistical Society of the research includes all elementary students in the second period that was the number of 40 people in esfarayen two classes to cluster sampling method were selected by multistage random and tested in two groups (20) and control (20). Cooper Smith self-esteem questionnaire and the questionnaire was academic achievement motivation. To analyze the data, descriptive statistics, tables and graphs, mean and standard deviation statistics and inferential statistical inference methods (analysis of covariance) use the software package SPSS version 23 . The findings showed that nature-based play therapy on self-esteem and motivation of students' academic achievement in the second period, esfarayen elementary

Keywords: nature-based play therapy, self-esteem, achievement motivation