پایاننامهی کارشناسی ارشد: سیده زینب هاشمی، ۱۳۹۸
مقایسه برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در درس تئوری های سازمانی مدیریت اموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت اموزشی دانشگاه ازاد اسلامی سبزوار سال (۱۳۹۷)
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در درس تئوریهای سازمانی مدیریت آموزشی بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوهی جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان ورودی 95 و 96 رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد سبزوار در سال 1397 که درس تئوریهای مدیریت آموزشی را گذراندهاند تشکیل دادند که تعداد آنها 50 نفر بود که کلیه آنها به صورت سرشماری انتخاب شده بودند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده که شامل 30 سؤال خواهد بود. هر بخش شامل 4 مؤلفه (هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، ارزشیابی) که شامل 30 سؤال بسته پاسخ در طیف پنج درجه ای لیکرت بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی از فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در قسمت آمار استنباطی از آزمون t تک گروهی و با نرمافزار SPSS ویراست 23 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در هر چهار زیرمقیاس: پژوهش هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، ارزشیابی و عوامل اجرایی بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در درس تئوریهای سازمانی مدیریت آموزشی هماهنگی وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد میانگین نمره برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در گروه نمونه 04/52 با انحراف استاندارد 91/4 بود که به طور معناداری (001/0>p) از نمره برش 40 بالاتر بود. در نتیجه میتوان گفت برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در درس تئوریهای سازمانی مدیریت آموزشی در سطح موجود از آنچه مورد انتظار است، بالاتر بود. لذا بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده در درس تئوریهای سازمانی مدیریت آموزشی هماهنگی وجود دارد
کلیدواژهها:
برنامه درسی، تئوریهای سازمانی، مدیریت آموزشی، راهبردهای تدریس، ارزشیابی و عوامل اجرایی
M.A. Thesis:
Comparison of planned and implemented curriculum in the theory of teaching management theories of graduate students in educational management of the Islamic Azad University of Sabzevar (۱۳۹۷)
The purpose of this study was to investigate the degree of adaptation of the curriculum planned and implemented in the educational management theory teaching theories. The research method was applied in terms of purpose, and in terms of the method of collecting information, a survey was descriptive. The research community consists of all students entering the 95th and 96th grades of education management in Sabzevar Azad University in 1397, which have taught theories of management education, of which 50 were selected, all of them selected by census. The tool used in this research is a researcher-made questionnaire containing 30 questions. Each component has 5 components (goal, content, teaching strategies, evaluation, and implementation factors), each component containing 4 questions. Descriptive and inferential statistics are used to analyze the data. In descriptive statistics, the frequency, mean, standard deviation and inferiority are used as a single group t test using SPSS version 23. The results of this study showed that there was a coordination in all four subsamples: target research, content, teaching strategies, evaluation and implementation factors between the planned and implemented curriculum in the theory of organizational learning. The results also showed that the average score of the planned and implemented curriculum was 54.04 with a standard deviation of 4.91, which was significantly higher than the cut score of 40 (p <0.001). As a result, it is possible to say that the curriculum planned and implemented at the level of the existing educational management theory theory is higher than what is expected. Therefore, there is a coherence between the planned and implemented curriculum in the theory of organizational learning management education
Keywords:
Curriculum, Organizational Theories, Educational Management, Teaching Strategies, Evaluation and Implementation Factors