دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: مجتبی نبوی راد، ۱۳۹۷

رابطه رهبری تحول آفرین با مهارت های ارتباطی و ذهن آگاهی مدیران مدارس ابتدایی شهر سبزوار

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با مهارتهای ارتباطی و ذهن آگاهی مدیران مدارس ابتدایی شهر سبزوار در سال 1397 انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از لحاظ چیستی پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از لحاظ روش گردآوری داده از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد جامعه پژوهش را کلیه مدیران مدارس ابتدایی شهر سبزوار تشکیل می دهند که 79 نفر می باشند. به دلیل محدود بودن جامعه آماری مدیران از روش نمونه گیری سرشماری استفاده گردید که بر اساس آن کلیه مدیران مربوطه که مورد بررسی قرار گرفتند.از این تعداد 66 نفر که 32 نفر مرد و 34 نفر زن بودند پرسشنامه ها را تکمیل کردند.پس از تکمیل و گردآوری پرسشنامه ها، اطلاعات پرسشنامه ها وارد نرم افزار SPSS شد. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (2000)، پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی بارتون (1990) و پرسشنامه استاندارد ذهن آگاهی براون و رایان(2003) بود. نتایج به دست‌آمده نشان داد که میزان همبستگی رهبری تحول آفرین در یک ترکیب خطی با مهارتهای ارتباطی برابر 0.26 است که به معنای رابطه مثبت و معنادار متغیر پژوهش است. همچنین ضریب تعیین حاصل برابر با 0.66 و ضریب تعیین تعدیل شده برابر 0.51 گزارش شده است، یعنی حدود 66 درصد از واریانس متغیرهای مهارتهای ارتباطی در پژوهش حاضر از طریق رهبری تحول آفرین تبیین و توجیه شده است. نتایج به دست‌آمده نشان داد که میزان همبستگی رهبری تحول آفرین در یک ترکیب خطی با ذهن آگاهی برابر با 0.41 است که به معنای رابطه مثبت و معنادار متغیر پژوهش است. همچنین ضریب تعیین حاصل برابر با 0.17 و ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 0.16 گزارش شده است، یعنی حدود 17 درصد از واریانس متغیرهای ذهن آگاهی در پژوهش حاضر از طریق رهبری تحول آفرین تبیین و توجیه شده است.

کلیدواژه‌ها: رهبری تحول آفرین، مهارتهای ارتباطی، ذهن آگاهی ، مدیران مدارس ابتدایی ، شهر سبزوار

M.A. Thesis:

relationship between transformational leader ship withcommunication skills and mindfulness administrators primary school٫s of sabzevar city

Abstract The present study was conducted to investigate the relationship between transformational leadership and communication skills and mindfulness of primary school principals of Sabzevar city in 1397. The purpose of this research is to investigate the type of research in terms of the purpose of the research. The research method is descriptive and correlational in terms of data collection method. The research population consists of all primary school principals of Sabzevar city, which is 79 people. After completing and collecting questionnaires, the information of the questionnaires was entered into SPSS software. Also, the coefficient of determination is 0.66 and the adjusted coefficient of determination is 0.51, that is, about 66 percent of the variance of communication skills variables in the present study is explained and explained through transformational leadership. The results showed that the level of transformational leadership correlation in a linear combination with mindfulness is equal to 0.41, which means a positive and significant relationship between the research variable. Also, the coefficient of determination is 0.17 and the adjusted coefficient of determination is 0.16, that is, about 17% of the variance of mindfulness variables in the present research is explained and explained through transformational leadership.

Keywords: Transformational Leadership, Communication Skills, Mindfulness, Elementary School Administrators, Sabzevar City