دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: اعظم ابارشی، ۱۳۹۷

تاثیر آموزش همتایان بر نیازهای روان شناختی و انگیزش تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی سبزوار در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶

هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش همتایان بر نیازهای روانشناختی و انگیزه تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی سبزوار بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم درسی دخترانه سبزوار در سال تحصیلی 98-1397 بود. که نمونه گیری به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انجام شد. بدین صورت که ابتدا از بین مدارس دخترانه دوره دوم ابتدایی یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب گردید و سپس از مدرسه مذکور دو کلاس به صورت تصادفی، یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (20 نفر) و دیگری به عنوان گروه کنترل (20نفر) تعیین شد. و سپس گروه آزمایش ، درس ریاضی را با روش همتا در 15 جلسه 45 دقیقه ای و گروه کنترل در همان درس به روش سنتی آموزش داده شد. داده های مورد نیاز در این پژوهش از طریق پرسشنامه انگیزه تحصیلی هرمنس(1977) و پرسشنامه نیازهای روانشناختی دسی و رایان(2000) جمع آوری گردید. اطلاعات حاصل با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد ،کواریانس) با کمک نرم افزار spss 23 تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش همتایان می تواند بر روی انگیزه تحصیلی، نیازهای روانشناختی و مولفه های آن (خودمختاری، شایستگی وارتباط با دیگران) موثرباشد

کلیدواژه‌ها: آموزش همتایان, نیازهای روانشناختی, انگیزه تحصیلی

M.A. Thesis:

The Effect of Teaching Peers on Psychological Needs and Educational Motivation in Math Lesson of Sabzevar Elementary School Students in the Sixth Year of Education in ۱۳۹۷-۱۳۹۶

The purpose of this study was to investigate the ef[ect of peer education on psychological needs and academic motivation in mathematics of elementaly schools tudentsin SabzevarT. he statisticalp opulationo fthe study includeda ll sixth gade students in Sabzevar girls' school in the academic year of 2017' 20 I 8 . The sampling was done in a randomized cluster sampling' In this way, at the first. one school were selected randomly from primary school girls After that from selected school two classes were randomly assigned, one class was assigneda s the expri:rimentagl roup (20) and the other as the control group (20)' Thert the experimental group was trained in 15 courses of 45 minutes with peer education method and the control group was trained with Traditional Lducation in the same lesson. The required data in this study were collected through the Hermann's motivation questiomafue(lg77) and the psychological needsq uestionnaireo fDeci and Ryan (2000).T he obtainedd ataw ere analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation of covariance) with SPSS software 23. The frndings of this study showed that peer education can be effective on academic motivation, psychological needs and its components (autonomy,c ompetencea nd communicationw ith others

Keywords: Keywords:p eere ducationp,s ychologicanle edsa, cademimc otivation