دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: اسماعیل افچنگی، ۱۳۹۷

مقایسه اعتماد به نفس و رغبت تحصیلی در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه علاقمند به آزمون های انشایی و عینی در شهر سبزوار

پژوهش حاضربا هدف مقایسه بین اعتماد به نفس و رغبت (اشتیاق) تحصیلی در دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه علاقمند به آزمون‌های انشایی و عینی در شهر سبزوار انجام شد. این پژوهش از نظر روش توصیفی از نوع علی مقایسه‌ای است و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دوره اول متوسطه در شهر سبزوار بودند که از این میان تعداد 120 نفر (60 نفر علاقمند به آزمون‌های انشایی- 60 نفر علاقمند به آزمون‌های عینی) به عنوان نمونه به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss ویراست 21 در سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در سطح آمار توصیفی با استفاده از مشخصه‌های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی، روش آماری تی مستقل و تحلیل واریانس، استفاده شده است. با توجه به نتایج آماری تفاوت معناداری در حداقل یکی از متغیرهای اعتماد به نفس و رغبت تحصیلی در دوگروه علاقمند به آزمون‌های انشایی و عینی وجود دارد. دانش آموزان علاقمند به آزمون‌های انشایی از اعتماد به نفس بالاتری نسبت به دانش آموزان علاقمند به آزمون‌های عینی برخوردار بودند که این تفاوت معنادار می باشد و نیز دانش آموزان علاقمند به آزمون‌های انشایی از رغبت تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزان علاقمند به آزمون‌های عینی برخوردار بودند که این تفاوت معنادار می باشد.

کلیدواژه‌ها: اعتماد به نفس، رغبت تحصیلی، آزمون‌های انشایی و عینی، شهر سبزوار

M.A. Thesis:

A comparison of self - confidence and Academic Tendency in Male٫ Junior Highschool students٫ of sabzevar٫ Interested in Essay-type &Obgective Tests

The present study aimed to compare self confidence and academic among high school male students interested in in-depth and objective tests in Sabzevar city. This research is comparative in terms of the causal type descriptive method and it is in terms of applied purpose. The statistical population of the study was high school students in Sabzevar. Of these, 120 (60 people interested in essay-type tests - 60 interested in objective tests) were selected through multi-stage cluster sampling. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics using spss version 21 software. At the descriptive statistics level, statistical characteristics of frequency, percentage, mean and standard deviation, and inferential statistics, independent t-test and variance analysis were used. Regarding the statistical results, there is a significant difference between at least one of the variables of self- confidence and academic satisfaction in the two groups who are interested in essay type and objective tests. Students interested in student exams had higher levels of self- satisfaction than students who were interested in objective tests. This difference was significant, as well as students interested in examinations of higher academic readiness than students interested in essay type testing Obviously, this difference is significant.

Keywords: selfconfidence, Educational interest, Inbound and objective tests, Sabzevar