دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: محمد بیدخوری، ۱۳۹۷

تاثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه و پایداری منابع انسانی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش

نیروی انسانی کارآمد در یک کشور جزء سرمایه های ارزشمند آن کشوربه شمار می آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه و پایداری منابع انسانی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش شرکت گراند صنعت خراسان(ایران شرق) انجام گرفت. پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی واز نظر روش توصیفی – پیمایشی می باشد. به منظور جمع آوری اطلاعات آمیزهای از روشهای تحقیق کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه کارکنان شرکت گراند صنعت خراسان(ایران شرق) می باشد که تعداد 250 نفر می باشد. با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه تعداد 145 نفر می باشد که برای اطمینان از برگشت پرسشنامه، تعداد 160 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده در دسترس بین کارکنان توزیع شده است. داده ها توسط معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل ازآزمون فرضیه ها حاکی از این بود که شبکه های متصل به مشتری بر سرمایه اجتماعی ؛.کیفیت رابطه بر سرمایه اجتماعی؛ شبکه های متصل به مشتری بر مدیریت دانش؛.سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش؛.کیفیت رابطه بر مدیریت دانش؛.مدیریت دانش بر گرایش کارآفرینانه ؛.مدیریت دانش بر پایداری منابع انسانی ؛.شبکه های متصل به مشتری بر کیفیت رابطه ؛.شبکه های متصل به مشتری از طریق مدیریت دانش بر گرایش کارافرینانه ؛کیفیت رابطه از طریق مدیریت دانش برگرایش کارافرینانه ؛.سرمایه اجتماعی از طریق مدیریت دانش بر پایداری منابع انسانی ؛.شبکه های متصل به مشتری از طریق مدیریت دانش بر پایداری منابع انسانی ؛کیفیت رابطه از طریق مدیریت دانش بر پایداری منابع انسانی و.سرمایه اجتماعی از طریق مدیریت دانش بر گرایش کارافرینانه تاثیر معناداری دارد.و در این راستا پژوهش سرمایه اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه و پایداری منابع انسانی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش مورد تایید قرار گرفت

کلیدواژه‌ها: سرمایه اجتماعی. گرایش کارآفرینانه. پایداری منابع انسانی. مدیریت دانش

M.A. Thesis:

The study of the effect of social capital on entrepreneurial orientation and Sustainable Human Resource with Meditorial role of knowledge management

Efficient manpower in a country is one of the most valuable assets of that country. The purpose ofthis study was to investigate the effect of social capital on entrepreneurial orientation and sustainability of human resources, taking into account the mediating role of knowledge management in Grand Iran Khorasan Company (Iran East). The present research is a descriptive-survey method. In order to collect the data, library and field research methods have been used. The statistical population of the study consisted of all employees of Grand Iran Khorasan Company (Iran East), which is 250 people. According to Morgan's table, the sample size is 145 people. To ensure the return of the questionnaire, 160 questionnaires were distributed randomly among the staff. Data were analyzed by structural equations with the help of Lisrel software. The results of the hypothesis test indicated that customer-connected networks on social capital; the quality of the relationship between social capital; customer-connected networks on knowledge management; social capital on knowledge management; the quality of the relationship on knowledge management; Knowledge management on entrepreneurial orientation; Knowledge management on human resource sustainability; Customer connected networks on relationship quality; Connected customer networks through knowledge management on entrepreneurial orientation; Relationship quality through knowledge management on entrepreneurial orientation; Social capital Through knowledge management on human resource sustainability; connecting networks to the customer through management On the sustainability of human resources; the quality of the relationship through knowledge management on the sustainability of human resources and social capital through knowledge management has a significant effect on entrepreneurial orientation. In this regard, social capital research on entrepreneurial orientation and sustainability of human resources with regard to the role of mediator Knowledge management has been approved.

Keywords: Social capital. Entrepreneurial orientation. Sustainability of human resources. knowledge management