دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: غلامرضا محمدنیا، ۱۳۹۷

مقایسه عملکرد مدیریتی گروه های آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار از نظر مهارت های فنی ، انسانی و ادراکی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷

چکیده امروزه عامل انسانی به عنوان کلیدی ترین و حساس ترین عنصر سازمانی بشمار می رود و بیش تر تئوری های نوین سازمان و مدیریت نیز به چنین عامل مهمی اشاره کرده اند؛ نیروی انسانی ماهر، کارآمد و آموزش دیده ارزنده ترین دارایی هر کشور است. در دایره عملکرد و وظایف مدیریت، ارزیابی به عنوان یکی از عملکردها و وظایف مهم مدیریت نوین و حتی مدیریت کلاسیک مطرح بوده و هست و زمانی برنامه ریزی و طراحی های انجام شده در مورد پرسنل سازمان مثمر ثمر خواهد بود که بر مبنای یک نظام ارزیابی سنجیده شود و کاستی های آن رفع شود. به این دلیل تحقیق حاضر به مقایسه عملکرد مدیریتی گروههای اموزشی دانشگاه حکیم سبزواری ودانشگاه ازاد اسلامی سبزوار ازنظر مهارت های فنی ، انسانی و ادراکی پرداخته است.در ا?ن مطالعه توصیفی پیمایشی، جامعه آماری ، تمام مدیران گروه های آموزشی دانشگاه های آزاد اسلامی و دانشگاه حکیم شهرستان سبزوار بعنوان جامعه نمونه انتخاب شده است که ازاین میان تعداد52نفر، که شامل تمام مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار به تعداد20نفر و تمام مدیران گروه های آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری به تعداد32نفرانتخاب شده است. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه ی مهارت های مدیریتی (فنی،انسانی و ادراکی) توسط ابراهیمی وهمکارن(1393) با پایایی (81/0) و هر یک از ابعاد آن (مهارت فنی (78/0)، مهارت انسانی (87/0)، مهارت ادراکی(85/0)) است و اط?عات حاصل با استفاده از نرم افزار SPSSو تحلیل آزمون t تجزیه و تحلیل گردیده است.یافته‌های پژوهش نشان داد بین عملکردمدیران گروه های آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری ودانشگاه آزاد اسلامی سبزوار از نظرمهارت های سه گانه مدیریتی(فنی، انسانی،ادراکی) تفاوت معنی داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها: واژه‌های کلیدی: مدیریت، مهارت های مدیریتی، مهارت فنی،مهارت انسانی، مهارت ادراکی.

M.A. Thesis:

The comparison of managerial performance of academic departments of Hakim Sabzevari University and Sabzevar Islamic Azad University in terms of technical٫human and perceptual skills in the academic year of ۹۶-۹۷

Abstract Today, human factor is considered as the most important and most sensitive organizational element, and most of the new theories of organization and management have also been mentioned:Human, efficient and trained personnel is the most valuable asset of any country. In the performance of the task of management, evaluation as one of the functions of the important tasks of modern management and even classical management has been raised and is the time of planning and designing about the personnel of the organizing organization, based on an evaluation evaluation .Therefore, the present study compares the managerial performance of academic departments of Hakim Sabzevari University and Sabzevar Islamic Azad University in terms of technical, human and perceptual. In this descriptive cross-sectional study, all the managers of Islamic Azad University and Islamic Azad University of Sabzevar were selected as the statistical sample. Out of 52 individuals who included all the managers of the departments of Islamic Azad University of Sabzevar is 20 person and Hekim Sabzevari University is 32 person. The questionnaire used in this research was skill management (technical, human and epistemic) questionnaire by Abrahami and etal (1393) with reliability (0.81) and each of its dimensions (technical skill (0.78), human skill 0.87), Perceptual Skills (0.85)) and the data were analyzed using SPSS software and T-test analysis. The findings of the study showed that there are significant differences of Hakim Sabzevari University and Sabzevar Islamic Azad University managerial performance in terms of technical, human and perceptual.

Keywords: Key words: management, skill management, skill technique, human skill, skill awareness.