دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: زهره زارع، ۱۳۹۷

اثر بخشی روان درمانی وجودی به شیوه گروهی بر احساس گناه و سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی در شهر سبزوار

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان¬درمانی وجودی به شیوه گروهی بر احساس گناه و سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند کم¬توان ذهنی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند کم¬توان ذهنی بودند که فرزندانشان در مدارس ویژه شهر سبزوار در سال تحصیلی 97-1396 به تحصیل اشتغال داشتند. از جامعه فوق تعداد 40 نفر از مادران دارای فرزند کم¬توان ذهنی به روش داوطلبانه و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس عاطفه خود آگاه (2000، تانگنی، Tosca) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (1962، بل) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه نود دقیقه¬ای (هر هفته یک جلسه) روان¬درمانی وجودی به شیوه گروهی را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله¬ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده-های حاصل از پژوهش، با استفاده از نرم افزار Spss20 و تحلیل کوواریانس یک و چند متغیره تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه در احساس گناه و سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد و روان¬درمانی وجودی به شیوه گروهی در کاهش احساس گناه و افزایش سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند کم¬توان ذهنی موثر بوده است.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: روان درمانی وجودی، احساس گناه، سازگاری اجتماعی

M.A. Thesis:

the Effectiveness of existential psychotherapy in a group way on guilty feelings and social adjustment of mothers with mentally retarded children in Sabzevar

This study aims to determine the effectiveness of the group-based existential psychotherapy on guilty feeling and social adjustment of mothers with mentally retarded children. The research method was a pre-test-post-test design with an unequal control group. The statistical population of this study included all mothers with mentally retarded children who their children were studying in Sabzevar schools in 2017-2018. From this statistical population, 40 mothers with mentally retarded children were randomly selected through voluntary and available methods and divided into two experimental and control groups. The research tools consisted of Self-Conscious Affect scale (Zoo-Tangney-Tosca) and Bell's social adjustment questionnaire (Bell-1962). The experimental group received group-based existential psychotherapy during 8 sessions of 90 minutes (weekly one session), while the control group did not receive any intervention. After the completion of the sessions, both groups were subjected to post-test. The results of the study showed that there is a significant difference between the two groups of control and experiment in the sense of guilt and social adjustment and group-based existential psychotherapy has been effective in reducing feelings of guilt and increasing social adjustment in mothers with mentally retarded children.

Keywords: existential psychotherapy, guilty feeling, social adjustment