پایاننامهی کارشناسی ارشد: علی اکبر بیدی، ۱۳۹۷
رابطه احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم شهر سبزوار
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی، با خودکارآمدی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسط شهر سبزوار انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر سبزوار در سال 97-1396 بودهاست که تعداد آنها 2256 نفربوده و تعداد 327 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و بر اساس جدول گرجسی مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از پرسشنامه احساس تنهایی (راسل، پیلوا و کورتونا؛ 1980) ، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف؛1995) و پرسشنامه خودکارآمدی مک کلروی بانتیک؛ 2002) ، اطلاعات حاصل با استفاده از نرمافزار Spss (ویراست23). و روشهای رگرسیون چند متغیرهمزمان و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی نمیتوانند خودکارآمدی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر سبزوار را پیشبینی کنند همچنین احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن به جز مؤلفه خودمختاری با خودکارآمدی تحصیلی رابطه معنیداری ندارد.
کلیدواژهها:
خودکارآمدی، احساس تنهایی، بهزیستی روانشناختی
M.A. Thesis:
the relationship between lone lines and psychological well-being with academic self-efficacy of high school boys of second grade in sabzevar city
This study aims to investigate the relationship between loneliness and psychological well-being with self-efficacy of secondary school boy students of Sabzevar. This research has a fundamental purpose, and it has a descriptive method from correlational type. The statistical population of the study consisted of all second-grade boy students in Sabzevar in 2018-2019. (Their number was 2256 according to the Education office of Sabzevar) .
By using a multi-stage cluster sampling method and based on the Grigs Morgan table, 327 individuals were selected as the sample of the study. The research tools were the loneliness questionnaire (Russell, Pilawa and Curtain, 1980) , psychological well-being questionnaire (Reif, 1995) and Mac Elliroy and Bunting self-efficacy questionnaire (2002) . The data were analyzed by using SPSS ver. 23 software, and multi-variable regression and Pearson correlation methods. The results showed that loneliness and psychological well-being cannot predict the self-efficacy of secondary school boys in Sabzevar. Also, the feeling of loneliness and psychological well-being and its components, other than self-governing, have no significant relationship with self-efficacy
Keywords:
:Self-efficacy, loneliness, psychological well-being