دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: سمانه بشیری، ۱۳۹۷

بررسی رابطه منبع کنترل و انگیزش تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی کیفیت روابط معلم و دانش آموز در دانش آموزان دختر دوره دوم دبستان شهرستان سبزوار

هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین منبع کنترل و انگیزش تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی کیفیت روابط معلم و دانش آموز در دانش آموزان دختر دوره دوم دبستان شهرستان سبزوار است. این پژوهش از لحاظ هدف، یک پژوهش کاربردی به شمار می آید و از لحاظ روش جز تحقیقات توصیفی- پیمایشی محسوب می شود. جامعه اماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم دبستان شهرستان سبزوار به تعداد 6000 نفر تشکیل می دهند که از میان آنها به روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول مورگان 342 دانش آموز انتخاب شده اند. ابزار گرد اوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه مقیاس کنترل راتر (درونی – برونی)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر، پرسشنامه استاندارد کیفیت روابط معلم- دانش آموز مورری و زویچ می باشد. این پژوهش ابتدا توسط مطالعات کتابخانه ای به بررسی موضوع پرداخته و سپس به روش گرداوری اطلاعات میدانی پرداخته و داده های استخراج شده را توسط نرم افزار لیزرل و رویکرد معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که منبع کنترل به واسطه کیفیت روابط معلم و دانش آموز بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم دبستان شهرستان سبزوار تاثیر غیر مستقیم و معناداری دارد

کلیدواژه‌ها: منبع کنترل، دانش آموز، انگیزش تحصیلی، روابط معلم و دانش آموز

M.A. Thesis:

Investigating the relationship between the source of control and academic motivation of students with the mediating role of teacher-student relationships in female secondary school students in Sabzevar

The purpose of this study was to investigate the relationship between the source of control and academic motivation of students with the mediating role of teacher-student relationships in female secondary school students in Sabzevar. In terms of purpose, this research is an applied research and is considered descriptive-survey research in terms of its method. The research community consists of 6,000 female students of the second grade of the primary school of Sabzevar, among whom 342 students were selected using a stratified random sampling method. The instruments for collecting information in this research were Rutter Control Scale (Internal-External), Hartre's Educational Motivation Questionnaire, and Moderie-Zwic's student-teacher relationship standard questionnaire. This research was first studied by library studies and then by field information gathering method. Data extracted by LISREL software and structural equation approach are analyzed. After determining the measurement models, in order to investigate the research hypotheses, the hypotheses of the research were tested using the Pearson correlation test. The results of the researc showe that the source of control due to the quality of teacher-student relations on the educational motivation of second grade elementary school students in Sabzevar has an indirect and significant effect.

Keywords: Control source, student, academic motivation, teacher-student relationship