دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: رسول صباغی، ۱۳۹۷

نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر مدیریت دانش و یادگیری سازمانی

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت به‌ویژه مصادیق آن در استفاده از رسانه‌های اجتماعی رایانه‌ای و موبایلی، بر سبک زندگی افراد سایه انداخته است، تا آنجا که می‌توانیم بگوییم همة ما به نوعی تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته و بسیاری از امور زندگی خود را از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به انجام می‌رسانیم. این مطالعه با هدف بررسی نقش شبکه¬های اجتماعی مجازی بر مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در آموزش و پرورش شهرستان سبزوار انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از کارکنان دانشی آموزش و پرورش شهرستان سبزوار است. تعداد اعضای نمونه این تحقیق از طریق روش نمونه¬گیری تصادفی به تعداد 384 نفر در نظر گرفته می¬شود. در این تحقیق به منظور جمع¬آوری داده‌های لازم برای آزمون فرضیات تحقیق از طریق پرسشنامه استاندارد کیو و چاو (2018) استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه تحقیق به ترتیب از طریق ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه مورد آزمون قرار گرفت و تأیید شد. در این راستا، نرم‌افزارهای SPSS18 و AMOS مورد استفاده قرار گرفت تا انطباق نتایج به دست آمده، با نتایجی که فرضیه‌ها انتظار داشته‌اند، بررسی شود. در نهایت، نتایج تحقیق ضمن تأیید کلیه فرضیات، نشان داد شبکه¬های اجتماعی مجازی بر خلق و تسهیم دانش و همچنین یادگیری سازمانی تأثیر مصبت و معناداری دارند. علاوه بر این، یافته¬ها حاکی از تأثیرمستقیم خلق دانش و تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی در میان کارکنان دانشی آموزش و پرورش شهرستان سبزوار است.

کلیدواژه‌ها: شبکه های اجتماعی مجازی، خلق دانش، تسهیم دانش، یادگیری سازمانی، آموزش و پرورش شهرستان سبزوار

M.A. Thesis:

An Investigation on social virtual networks’ role on knowledge management and organizational learning

We live in a period of time where the uses of ICT and Internet, in particular the users of social media and mobile, effects people's lifestyles. We carry out many of our affairs through media and social networks. This study aimed to investigate the role of social networks on knowledge management and organizational learning in Sabzevar educational system. The statistical population of this research consists of knowledge workers of Sabzevar educational system. The sample size of this study is 384 people by random sampling method. In this research, data were gathered to test the hypotheses of the research using the Qi & Chau (2018) standard questionnaire (2018). Validity and reliability of the questionnaire were tested and validated respectively through Cronbach's alpha coefficient and structural authenticity. In this regard, SPSS18 and AMOS software was used to match the results with the results expected by hypotheses. Finally, the results of the research, while confirming all the hypotheses, showed that social networks have a significant effect on knowledge creation and knowledge sharing as well as organizational learning. In addition, the findings indicate the direct impact of knowledge creation and knowledge sharing on organizational learning among the knowledge workers of Sabzevar educational system.

Keywords: Virtual Social Networks, Knowledge Creation, Knowledge Sharing, Organizational Learning, Sabzevar Ed