دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: ملیحه بیدی، ۱۳۹۷

اقدام پژوهشی در خصوص یادگیری مشارکتی با استفاده از کار گروهی در کلاس های درس زبان انگلیسی در میان دانش آموزان دختر ایرانی:مطالعه موردی مدارس ایران و ژاپن

یادگیری مشارکتی به صورت وسیع به عنوان یک راهبرد آموزشی شناخته می شود که می تواند به پیشبرد یادگیری کمک کند، تعامل میان دانش اموزان را افزایش دهد و سطوح کلی موفقیت های دانش آموزان را افزایش دهد.علیرغم این مطالب یادگیری مشارکتی هنوز هم مورد غفلت واقع شده و معلمان به ندرت در کلاسهای درس خود به صورت عملی از این روش استفاده می کنند. هدف پایان نامه حاضر این بود که راههایی را جستجو کند تا اعضای گروه بتوانند به سطوح بالاتری از موفقیت در کلاسهای پرجمعیت و با دانش اموزان با سطوح متفاوت یادگیری دست یابند.این تحقیق در طول یک سال تحصیلی در دوره ی اول دبیرستان انجام شد و به مقایسه ی شباهتها و تفاوتهای کار گروهی در محیط اموزشی ایران و ژاپن که در هر دو انگلیسی به عنوان زبان خارجی تدریس می شود پرداخت. اساسا این تحقیق به صورت اقدام پژوهی و به شکل کیفی انجام شد تا محقق که خود به عنوان شرکت کننده نیز حضور دارد کار خود را نظارت کند و بهبود بخشد و به اصلاح روش کار گروهی که درکلاس هایش اجرا می کند بپردازد. گروههای مختلفی از شرکت کنندگان شامل 19 معلم انگلیسی در محیط ایران و ژاپن و 83 دانش اموز دختردر این تحقیق طولی شرکت کردند. روشهای جمع اوری داده ها از طریق مشاهده کلاسی، مصاحبه ی نوشتاری و پرسشنامه ی باز صورت گرفت. یافته ها به وضوح نتایج گوناگونی را در برمی گرفت. مقایسه ی عوامل گروه بندی معلمان ایرانی و ژاپنی نشان داد که معلمان ژاپنی به سمت انسجام گروهی فرایند محور و بر خلاف ان معلمان ایرانی به سمت گروه بندی های غایت محور در روشهای خود برای بازسازی جامعه ی مناسب و سودمند برای یادگیری و نظارت بر کلاسهای چند سطحی تمایل داشتند.سرانجام در طراحی مواد درسی مناسب برای فعالیت های کارگروهی و سیستم ارزشیابی که می تواند به کار گروهی بهتر منجر شود، محقق حاضر چالش هایی را در مورد توسعه ی مهارتهای اجتماعی با استفاده از مواد درسی موجود در محیط تدریس خود پیدا کرد که در بخش های نتیجه گیری تحقیق حاضر به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها: یادگیری مشارکتی، کار گروهی، گروه بندی، جامعه ی مناسب برای یادگیری، مهارتهای اجتماعی.

M.A. Thesis:

An Action Research over Cooperative Learning Essentials via Group Work Tactics in EFL Classes among Iranian Female High School students, The case of Iran and Japan

Cooperative learning is widely recognized as a pedagogical strategy that can promote learning and increase interaction among students and raise their overall achievement nevertheless it is still a neglected art and teachers use it infrequently in actual classes. The purpose of this thesis was to investigate the ways through which group members could achieve higher levels of overall achievement in multi-level and large classes in junior high schools in one educational year and compare and contrast EFL situation in group work within Iranian and Japanese educational contexts. Mainly, through a qualitative action research to empower the researcher as a participant in this study and to monitor her own practices and improve implementation of group work strategy in her classes. Diverse groups of participants including 19 English language teachers within both Iranian and Japanese contexts and 83 female students took part in this longitudinal research. The data was collected through observation protocols, written interviews and open-ended questionnaires. Findings were conspicuous on diverse issues including 1) grouping factors among Iranian vs. Japanese teachers, which showed a sense of process-oriented group cohesiveness among Japanese language teachers as contrasted with Iranian teachers with a tendency towards product-orientation in their ways/strategies towards constructing valuable Communities of Practice (CoP), managing multi-level classes. Finally, as to designing apt materials to be used in group work activities and evaluation system, which could lead to better group work, the present researchers found some challenges on promoting social skills through such materials within her own context of teaching, which were scrutinized in full in the concluding sections of the present thesis

Keywords: Cooperative learning, Group work, Grouping strategies, community of practice, Social skills