دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: جواد ثنایی مقدم سبزوار، ۱۳۹۷

ارتباط بین کارکردهای یادگیری مشاهده ای و بازپردازش ویژه حرکت با عملکرد ورزشی بازیکنان طناب زنی

نیاز به توجه به عواملی است که می‌تواند عملکرد ورزشکاران را بهبود بخشد، موضوعی است که امروزه شکی در مورد آن وجود ندارد. بدین ترتیب هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری بین کارکردهای یادگیری مشاهده‌ای و عملکرد ورزشی بازیکنان طناب‌زنی با توجه به نقش میانجی بازپردازش حرکتی بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. تعداد180 نفر از ورزشکاران نوجوان زن و مرد طناب‌زن بصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند و سه پرسشنامه کارکردهای یادگیری مشاهده‌ای (کامینگ و همکاران 2005)، پرسشنامه بازپردازش ویژه حرکت (مسترز و همکاران 2005) و پرسشنامه عملکرد ورزشکاران (چاربونیو 2001) در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری مدل یابی مسیری- ساختاری با استفاده از نرم pls2 و spss23 انجام گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین کارکردهای یادگیری مشاهده ای با عملکرد ورزشی بازیکنان طناب‌زنی ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد. همچنین بین کارکردهای یادگیری مشاهده ای با عملکرد ورزشی بازیکنان طناب‌زنی از طریق متغیر میانجی بازپردازش حرکتی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. به طوریکه افزایش استفاده از کارکرد های یادگیری مشاهده‌ای با کاهش پردازش حرکتی هوشیار و بهبود عملکرد ورزشی همراه می‌باشد. براساس یافته‌های حاضر، توجه ویژه به کارکردهای یادگیری مشاهده ای حائز اهمیت می باشد چرا که استفاده از کارکردهای یادگیری مشاهده ای نه تنها به طور مستقیم، بلکه بطور غیر مستقیم از طریق کاهش بازپردازش حرکتی (پردازش حرکتی هوشیار) موجب افزایش عملکرد بازیکنان طناب‌زنی می شود.

کلیدواژه‌ها: یادگیری مشاهده ای،پردازش حرکتی هوشیار،خودآگاهی حرکتی،عملکرد

M.A. Thesis:

The relationship between functions of observational learning and Movement Specific Reinvestment with sport performance of the players of the rope

The need to pay attention to factors that can improve the performance of athletes is a matter that there is no doubt about it today. The purpose of this study was to investigate the structural relations between functions of observational learning and Movement Specific Reinvestment with sport performance of the rope players. This study is descriptive-correlational. For this purpose 180 volunteer Athletes of male & female rope players were chosen as the statistical sample and three questionnaires including of functions of observational learning (Cumming et al 2005), Movement Specific Reinvestment (Masters et al 2005) and Performance of athletes (Charbonneau et al 2001) were used. In order to verify the internal consistency of the data from Cronbach’s Alpha and the structural equation modeling method with smart PLS software for the investigation of structural relationship between the variables were used. The results showed that there is a significant relationship between the functions of observational learning with sport performance by the mediation of movement reinvestment. So that, increase the use of functions of observational learning cause’s improvement sport performance by decreasing the conscious motor processing. Based on this research’s findings, it seems that paying a special attention to the topic of the functions of observational learning is very important in order to the improvement of the sport performance. Because, observational learning not only in direct path but also in indirect path leads to improved sport performance..

Keywords: Observational Learning, Conscious Motor Processing, Movement Self-Consciousness, performance