دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: معصومه فرزین کیا، ۱۳۹۷

اثر بخشی اموزش مهارت ارتباطی بر کاهش مولفه های اختلال رفتاری نوجوانان دانش اموز دختر متوسطه اول سبزوار

هدف این پژوهش اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی بر کاهش مولفه های اختلال رفتاری نوجوانان دانش آموز دخترمتوسطه اول سبزوار بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیق نیمه¬تجربی و طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود که با جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه اول مدارس دخترانه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 97- 96. نمونه آماری نیز عبارت بود از تعداد 40 نفر از دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه اول مدارس دخترانه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 97- 96 که دارای ملاک مشکلات رفتاری بودند. افراد نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین شدند. جهت مداخله از راهنمای آموزش مهارت¬های زندگی یونیسف (1979) استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اطلاعات شخصی وودورث بود. آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت ارتباطی بر کاهش مؤلفه¬های اختلال رفتاری نوجوانان تأثیر معنادار دارد (p?0.01). در نتیجه با استفاده از آموزش مهارت ارتباطی می¬توان اختلال رفتاری نوجوانان را کاهش داد

کلیدواژه‌ها: آموزش مهارت ارتباطی . اختلال رفتاری

M.A. Thesis:

The Effectiveness of Communication Skills Training on the Decreasing Components of Behavioral Disorders in Sabzevar's High School Girls

The aim of this study was to investigate the effectiveness of communication skills training on reducing the components of behavioral disorders in adolescent high school students in sabzvar . The present study was a semi-experimental research and a pre-test-post-test design with a control group the statistical population of all female high school students in Sabzevar girls' schools in the academic year of 2017-2018. a sample were included 40 female primary school students from Sabzevar girls' schools in the academic year of 97-96. who had behavioral problems. the subjects of the study were purposefully selected and randomly assigned to two experimental (20 subjects) and control (20 subjects) groups. in order to intervene was used the UNICEF Life Skills Training Guide (1979) . the tool was a questionnaire if vaudourt personal information. The covariance analysis showed that communication skills training had a significant effect on reducing the components of behavioral disorder in adolescents (p? 0.01). As a result communication skills training can reduce adolescent behavioral disorders.

Keywords: : Communication Skills Training, Behavioral Disorders